Kia Cerato facelift kini di bilik pameran – KX, 1.6L, 2.0L

kia_cerato_2000_fl_ext-1

Pasaran kenderaan bagi segmen-C di negara kita kini semakin hebat, apatah lagi selepas pengenalan Honda Civic baharu pada Jun lalu, dan UMW Toyota pula bakal melancarkan Corolla Altis baharu tidak lama lagi. Malah, Kia juga tidak mahu ketinggalan di dalam menyertai barisan segmen yang sama, dengan memperkenalkan model facelift bagi Cerato, yang kini telah pun berada di bilik pameran.

Cerato seringkali dilihat sebagai kenderaan alternatif bajet di antara dua model pesaingnya iaitu Civic dan Altis. Namun menurut penasihat jualan Kia, ada perubahan harga bagi Cerato facelift yang ditawarkan dengan tiga varian iaitu 1.6 KX, 1.6 liter dan 2.0 liter. Model semasa bagi Cerato masing-masing berharga RM91,888, RM101,888 dan RM119,888, atas jalan dengan insurans.

Terdapat sedikit semakan gaya pada bahagian luarannya termasuk menampilkan gril “hidung harimau” yang lebih langsing terletak di bawah, sementara lampu utamanya lebih lebar dan bergaya, yang turut ditampilkan dengan lampu nyalaan siang LED. Di bahagian bawahnya pula ditampilkan corong udara dan lampu kabus secara sebaris, dan corong pengambilan udara umpama model BMW yang turut ada pada model Optima baharu turut menyerlahkan gaya Cerato ini.

Pada bahagian belakang, lampunya turut direka semula, penggunaan lampu jenis mentol bagi 1.6 KX serta LED untuk 1.6L dan 2.0L. Malah lampu indikator dan undur turut ditempatkan di sudut bawah berbanding di atas, serta rekaan ‘apron’ belakang yang lebih ringkas. Roda aloi dua-tona baharu bersaiz 18-inci turut menyerlahkan lagi gaya Cerato facelift ini.

kia_cerato_2000_fl_ext-3

Malahan terdapat sedikit perubahan turut dilakukan pada bahagian kabinnya, termasuk paparan bagi kluster instrumen yang disemak semula, suis gear yang direka balik, paten gentian karbon tiruan di sekeliling corong udara dan sedikit kekemasan krom dan hitam berkilat. Untuk

Namun elemen yang dikekalkan termasuklah kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, lampu utama auto, kawalan kelajuan, corong udara bagi tempat duduk belakang, pelarasan Flex Steer untuk stereng, pengesan parkir hadapan dan belakang, sistem infotainmen dengan skrin sentuh lapan-inci bersama navigasi dan juga kamera undur.

Bagi varian 1.6, ia turut menambah elemen lampu belakang LED, kawalan suhu automatik dwi-zon dengan kluster ioniser, tempat duduk hadapan larasan berkuasa dengan memori, pedal penukar gear, cermin pandang belakang anti-silau, roda stereng balutan kulit dan sentuhan lembut pada kekemasan bahagian atas pintu.

kia_cerato_2000_fl_int-1

Manakala bagi varian tertinggi 2.0 pula menerima spoiler belakang, bumbung matahari, paparan pelbagai-info berwarna Supervision, tempat duduk balutan kulit dengan pemanas dan pengudaraan bagi tempat duduk hadapan. Manakala lampu utama xenon pelarasan-automatik telah disingkirkan, cuma digandingkan dengan lampu utama pelarasan manual sahaja.

Bagi aspek keselamata, ia kekal sama seperti sebelum ini, varian 1.6 KX didatangkan dengan hanya dua beg udara dan tiada kawalan kestabilan. Bagi model 1.6 pula, ditawarkan dengan enam bge udara dan kawalan kestabilan.

Tiada perincian mengenai penjana kuasa bagi Cerato facelift, namun ia mungkin kekal sama dengan model semasa iaitu 1.6 liter Gamma II (130 PS/157 Nm) dan 2.0 liter Nu MPI empat-silinder (161 PS/194 Nm), dipadankan dengan transmisi automatik enam-kelajuan.

GALERI: Kia Cerato 2.0 facelift

GALERI: Kia Cerato 1.6 facelift

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required