Singapura seragamkan caj jalan raya dengan Malaysia

johor-causeway-jam-bernama-pix-630x388

Singapura telah membuat keputusan untuk menyeragamkan caj jalan raya (RC) yang dikenakan Malaysia sebanyak RM20 di dua pintu masuk darat ke Johor iaitu di Tambak Johor dan Link Kedua berkuatkuasa hari ini.

Tindakan ini adalah dibuat selepas Singapura menuduh Malaysia melakukan “diskriminasi terhadap kenderaan yang didaftarkan di Singapura kerana ia hanya terpakai di pusat pemeriksaan Singapura”, memetik laporan Bernama.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pengangkutan Singapura, butiran terperinci mengenai langkah yang akan diambil itu akan diumumkan tidak lama lagi.

Beberapa hari lalu, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata pelaksanaan RC ini bukanlah bersifat diskriminasi kerana ia telah dimaklumkan terlebih dahulu kepada rakan sejawatannya di Singapura.

“Singapura telah mula mengutip RC lebih lama daripada kita, sejak berpuluh tahun lalu. Malaysia baru saja hendak mula. Bukan setakat Singapura, kita juga akan lakukan perkara yang sama di laluan pintu masuk kita di Thailand, Brunei dan Indonesia. Setiap kenderaan akan dicaj sebanyak RM20,” ujar Liow bagi mengulas perkara itu.

Setiap hari, purata 20,000 kenderaan yang didaftarkan di Singapura memasuki Malaysia melalui Tambak Johor dan Link Kedua.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required