MRT fasa pertama Sungai Buloh-Kajang ikut jadual; bersedia untuk mula operasi pada 16 Disember ini

MRT Testing Semantan

Fasa pertama projek Transit Aliran Massa (MRT) Laluan 1 Sungai Buloh-Kajang (SBK) setakat ini mengikut jadual dan peruntukkan bajet. Laluan berkenaan dijangka akan memulakan operasinya pada 16 Disember ini, seperti dilaporkan Bernama.

“Dengan pelaksanaan projek MRT ini, selain daripada memantapkan pengangkutan awam darat, ia akan turut membuka peluang perniagaan yang baharu, sekali gus meletakkan imej Kuala Lumpur sebaris dengan bandar raya utama di dunia.

“Tambang MRT Laluan 1 telah dipertimbangkan dan diluluskan oleh Kabinet dan akan diumumkan dalam masa terdekat oleh Prasarana selaku pengendali perkhidmatan MRT ini,” jelas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nancy Shukri di dalam satu kenyataan.

Sebanyak 120 bas pengantara akan disediakan melalui 26 laluan sekitar 12 stesen untuk Fasa 1, iaitu dari stesen Sungai Buloh hingga ke Stesen Semantan. Kira-kira 400,000 orang dianggarkan akan menggunakan laluan MRT SBK sebaik sahaja ia mula beroperasi sepenuhnya pada Julai 2017.

“Secara umumnya, reaksi rakyat terhadap projek MRT Laluan 1 ini semakin positif kerana mereka melihat projek itu bukan sahaja membantu warga kota dari segi pengangkutan awam darat, malah dari segi peningkatan nilai hartanah yang begitu ketara terutamanya di kawasan sekitar stesen MRT,” kata Nancy.

Dijangka 529,000 pengguna pula akan menggunakan laluan itu setiap hari apabila laluan Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP) mula beroperasi pada tahun 2022.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required