SPAD berunding dengan pihak berkaitan pinda undang-undang kawal selia aplikasi e-hailing

SPAD-Syed-Hamid-Albar-01

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah mengeluarkan kenyataan rasmi hari ini berhubung dengan pihaknya yang sedang mengadakan rundingan dengan Jabatan Peguam Negara dan Kementerian Pengangkutan untuk meminda undang-undang bagi mengawal selia aplikasi e-hailing.

Menurut kenyataan tersebut, pindaan yang dimuktamadkan itu kemudiannya akan dibentangkan kepada kabinet sebelum diluluskan Parlimen. Di mana SPAD mengatakan bahawa kelulusan kabinet oleh Parlimen dianggarkan tercapai pada suku pertama 2017. Apabila pindaan kepada undang-undang itu diluluskan Parlimen, SPAD akan melaksanakan dan mengawal selia aplikasi e-hailing, laporan Bernama

Aplikasi e-hailing menjadi pilihan pengguna pengangkutan awam di negara ini kerana ia lebih mudah ditempah, kadar tambang lebih murah dan penumpang dapat menganggar kadar tambang sebelum memulakan perjalanan.

Dalam melaksanakan Program Transformasi Industri Teksi, SPAD menjelaskan pihaknya telah menjalankan langkah-langkah segera bagi inisiatif yang tidak memerlukan pindaan undang-undang oleh Parlimen, seperti liberalisasi permit teksi kepada pemandu teksi individu di bawah sistem model Pajak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required