Mazda rancang perkenal model EV menjelang 2019

mazda-future-ev-2019-1

Menurut laporan yang disiarkan oleh CarAdvice, Mazda bakal memperkenalkan kenderaan elektrik (EV) menjelang 2019, di mana ia disasarkan bakal menyumbang sebanyak 10% bagi jualan kenderaannya pada tahun 2020.

“Kemungkinan pada tahun 2020, antara 5 hingga 10% (bagi jualan kenderaan) adalah disumbangkan oleh EV, manakala selebihnya iaitu 90 hingg 90% oleh enjin pembakaran dalaman (ICE). Oleh demikian ICE masih menjadi teknologi paling penting di seluruh dunia,” ujar Kiyoshi Fujiwara, ketua pembangunan dan penyelidikan Mazda.

Tambahnya lagi, “Memang kita memerlukan EV. Seperti apa yang diketahui, di Norway misalnya, sumber tenaga sepenuhnya ialah air, jadi EV adalah lebih baik untuk CO2 di sana. Tetapi tidak di Amerika Syarikat atau China. Oleh demikian, kita masih fokus dengan ICE, tetapi untuk sesetengah rantau kita memerlukan EV, jadi pada 2019 (atau) dalam lingkungan tersebut, kita akan memperkenalkan EV di mana-mana yang diperlukan dalam dunia ini.”

Bagi EV buatan Mazda, mungkin ia akan meneripa input daripada Toyota, di mana kedua-dua syarikat telah menandatangani perjanjian sefahaman yang diumumkan pada tahun lalu. Kebarangkalian Toyota akan menyalurkan teknologi sel bahan api dan hibrid kepada Mazda, sementara Mazda pula akan berkongsikan teknologi enjin petrol dan dan diesel SkyActiv yang menjimatkan sebagai imbalan.

mazda-future-ev-2019-2

Perincian bagi model masa depan ini masih disimpan terlebih dahulu, namun Fujiwara berkata EV ini mungkin akan menggunakan platform yang sesuai dengan ICE sedia ada, berbanding platform EV asli memandangkan pek bateri berkapasiti kecil yang akan dipasang.

“Jika menggunakan volume bateri yang besar, ya (kita memerlukan platform baharu), tetapi jika tidak, platform unik tidak diperlukan. Untuk pengetahuan, kita telah pun memiliki unit penyambung yang disalurkan oleh enjin rotary, dan sistem ini mampu membantu untuk sesetengah jarak. Jadi, kita akan mempunyai dua sistem,” jelasnya lagi.

Model yang dinyatakan ini merujuk pada Mazda 2 generasi ketiga (atau Demio) yang dipadankan dengan enjin rotary dan unit kuasa tambahan. Malahan mereka juga sudah memiliki Demio elektrik-sepenuhnya yang didedahkan pada tahun 2012 yang mampu dipacu sehingga jarak 200 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required