VIDEO: Proton Ertiga – 8 perkara menarik yang perlu anda tahu berkaitan model MPV kompak terbaharu ini

Proton Ertiga baharu saja dilancarkan secara rasmi hari ini, melengkapkan pengenalan empat model baharu Proton yang dirancang sepanjang tahun ini; selepas penganalan model-model seperti Perdana, Persona dan Saga.

Sebelum ini juga kami sudah menulis tentang perincian dan penawaran spesifikasi variannya, serta pengalaman ringkas pandu uji pertama di litar Proton, minggu lalu. Bagi memudahkan lagi untuk anda mengenali model terbaharu ini, kami sediakan pula video ringkas yang menggariskan lapan ciri penting dan utama yang perlu anda tahu berkenaan MPV kompak terbaharu ini.

Antaranya, pengenalan Ertiga bukanlah bertujuan untuk menggantikan model Exora di dalam pasaran selepas ini. Kedua-duanya berada dalam segmen MPV yang berbeza, dan saling melengkapi penawaran bagi barisan kenderaan Proton. Proton Ertiga dijual bermula dari RM58,800 hingga RM64,800.

Ia mungkin sebuah model baharu bagi Proton, tetapi bukanlah terlalu asing bagi pasaran automotif serantau. Ia merupakan sebuah model yang di”rebadge” dari sebuah MPV Suzuki yang menggunakan nama yang sama.

Platform (yang dilanjutkan) serta enjin pula menggunakan unit yang sama seperti yang ada pada Suzuki Swift; enjin DOHC 1.4 liter K14B janaan petrol yang mampu menghasilkan kuasa sebanyak 92 PS pada 6,000 rpm manakala tork 130 Nm pada 4,000 rpm.

Ertiga juga merupakan sebuah MPV enam tempat duduk (barisan keduanya hanya dilengkapi dengan dua tali pinggang keledar keselamatan sahaja) dan menerima penarafan empat bintang bagi ASEAN NCAP. Untuk perincian lanjut tentang Proton Ertiga dalam bentuk visual yang ringkas dan mudah, sila tonton video yang kami sediakan ini.

Proton Ertiga 1.4L Executive Plus

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required