Peugeot 208 dan 2008 facelift akan diprebiu di M’sia bulan hadapan – bakal tampil enjin PureTech 1.2L

peugeot-208-preview-teaser

Laman Facebook salah sebuah pengedar Peugeot di Malaysia telah mengeluarkan teaser mengatakan hatchback Peugeot 208 dan pasangan crossovernya SUV 2008 akan diprebiu di Malaysia bulan hadapan. Ini menandakan kedua-dua model berkenaan akan menerjah pasaran tempatan secara rasmi tidak lama lagi.

Model 208 facelift telahpun membuat kemunculan sulungnya untuk peringkat global pada Geneva Motor Show tahun lalu dan mula dijual untuk pasaran Eropah pada Jun 2015, kemudiannya dikahbarkan akan mendarat di Malaysia tahun ini.

2015_peugeot_208_02_bm

Perubahan pada bahagian luaran untuk hatchback ini melibatkan bampar hadapan yang direka semula, gril lebih besar serta lampu hadapan dengan kemasan krom/hitam yang lebih menyerlah. Bahagian belakang juga menerima perubahan khususnya lampu signatur LED ‘tiga-cakaran’ yang kini menerima sentuhan semula.

Selain dari perubahan luaran, transmisi empat-kelajuan automatik pada model pre-facelift sebelum ini akan digantikan dengan kotak gear enam-kelajuan Efficient Automatic Transmission (EAT6) dari Aisin.

Untuk SUV 2008 pula, versi kemaskininya mula diperkenalkan pada awal tahun ini. Seperti juga 208, hanya sedikit perubahan dilakukan pada bahagian luaran. Ia meliputi gril dengan elemen menegak baharu, lampu hadapan yang sedikit berbeza, pelindung ruang roda tambahan berwarna hitam serta diberikan scuff plate baharu. Bahagian dalam pula, 2008 diberikan perubahan yang agak ketara termasuk pemadanan sistem infotaimen yang lengkap dengan Mirror Link dan Apple CarPlay.

Untuk pasaran Perancis, 2008 diberikan enjin baharu dalam barisan enjin PureTech Peugeot, iaitu enjin tiga-silinder EB 1.2 liter PSA. Dua versi ditampilkan untuk enjin EB ini iaitu versi NA (PureTech 82) dan juga versi suapan turbo dengan dua pilihan talaan kuasa kuda berbeza – PureTech 110 dan PureTech 130. Seperti juga model 208, 2008 turut menampilkan kotak gear EAT6. Lebih perincian akan berikan setelah model-model ini tiba nanti.

GALERI: Peugeot 208 facelift

GALERI: Peugeot 2008 facelift 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required