Bosch tunjuk kelebihan unit asas brek ABS 1-channel untuk motosikal kos rendah – brek hadapan sahaja

Bersempena dengan acara kempen ‘Stop The Crash’ anjuran Global NCAP di Litar Sepang, Bosch yang turut mengambil bahagian menyediakan sebuah Piaggio Liberty 125 untuk menunjukkan keberkesanan brek anti kunci (ABS) motosikal di kawasan demonstrasi. Sistem ABS yang digunakan pada motosikal ini adalah unit asas 1-channel yang disasarkan untuk motosikal kapasiti kecil.

Bosch sudah menghasilkan sistem brek ABS untuk motosikal sejak tahun 1994 dan mereka mempunyai sistem yang bersesuaian untuk pelbagai jenis motosikal. Tetapi, bagi sistem 1-channel yang digelar sebagai Bosch ABS 9 Light, ia adalah unit asas, dibangunkan khas untuk motosikal kos rendah.

Kemasukan sistem yang bertujuan meningkatkan ciri keselamatan ini adalah hanya pada brek hadapan sahaja dan menurut pengurus kanan aplikasi keselamatan motosikal Bosch Japan, Christian Grouger, bahagian ini dipilih kerana dapat memberi daya henti yang lebih berkesan pada waktu kecemasan berbanding tayar belakang.

bosch-abs-light-9m-scooter-dz-2-600x330-bm

Semasa demonstrasi yang dilakukan di atas permukaan licin, boleh diperhatikan bahawa motosikal yang mempunyai sistem ABS 9 Light ini kekal tegak dan tayarnya tidak terkunci di satu tempat. Namun apabila ditutup, motosikal tersebut mula condong dan menggambarkan risiko kemalangan.

Apa yang jelas, sistem brek ABS ini sememangnya dapat meningkatkan aspek keselamatan sesebuah kenderaan. Bagi motosikal kos rendah, Bosch telah membangunkan sistem Bosch ABS 9 Light ini supaya mereka juga boleh menikmati tunggangan dengan lebih tenang, termasuk dalam waktu kecemasan.

Sekarang, yang tinggal hanyalah penguatkuasaan serta penawaran motosikal dengan ciri ini oleh pengeluar. Di Eropah, sejak tahun ini, undang-undang EU telah mewajiibkan semua motosikal 125 cc untuk dilengkapi dengan ABS. Di Malaysia, masih belum ada undang-undang yang mewajibkan semua motosikal termasuk yang berkapasiti rendah untuk dilengkapi dengan brek ABS, dan menurut wakil MIROS, mereka masih berbincang dengan syarikat pengeluar motosikal.

Melihatkan penawaran produk termasuk ‘kapcai sports’ yang semakin mendapat populariti di Malaysia, kami juga rasa peraturan seperti ini perlu bagi mengurangkan risiko kemalangan, atau lebih teruk, yang meragut nyawa di atas jalan raya. Motosikal anda mungkin boleh memecut laju, tapi apabila tiba waktu kecemasan dan perlu membrek, dapatkah ia berhenti dengan baik?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required