Volvo V90 – ahli baharu kereta rasmi polis di Sweden

201331_volvo_v90_as_a_police_car-e1480567353383-850x504_bm

Volvo V90 dipilih sebagai model terbaharu untuk digunakan oleh polis di Sweden; penghantaran unit-unit kenderaan rasmi itu akan dilakukan awal tahun hadapan. Ini adalah susulan kepada prestasi yang dicapai oleh model berkenaan di dalam ujian pemanduan yang dilakukan pihak berkuasa itu.

Ujian terhadap kenderaan yang ingin digunakan sebagai kereta polis melibatkan lima perkara; membrek, pemanduan berhalangan, mengelak rintangan dengan atau tanpa brek, di dalam kelajuan tinggi serta pemanduan dalam kecemasan. Volvo V90 memperoleh 9.2 mata daripada 10 keseluruhannya; bacaan tertinggi yang pernah dicatat oleh mana-mana kenderaan yang diuji untuk tujuan itu oleh polis Sweden.

“Keseluruhannya, agak sukar untuk mencari kekurangannya. Casis, stereng, suspensi, kawalan cengkaman dan sistem janaan kuasanya semua mempamerkan prestasi terbaik. Pertukaran lorong secara mendadak terasa sangat mudah; kereta ini lakukan apa yang pemandu inginkan. I dipersetujui sebulat suara oleh pasukan,” ujar wakil pemandu yang melakukan ujian bagi pihak polis Sweden.

Bahagian Produk Khas Volvo Car ditugaskan untuk mengubah V90 yang sudah diproduksi menjadi sebuah kereta yang sentiasa bersedia sebagai kenderaan dalam suasana kecemasan. Ini melibatkan pengukuhan casis, brek dan komponen suspensi yang dinaik taraf dan kelengkapan komunikasi polis yang diperlukan.

Proses modifikasi berkenaan mengambil masa seminggu di kemudahan pemasangan Volvo di Torslanda, Sweden. Negara yang yang pernah menggunakan kereta Volvo sebagai kereta polis adalah Norway, Italy, United Kingdom, Belanda dan tidak ketinggalan, Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required