Pemenang ASEAN NCAP Grand Prix ’16 – Honda terima 10, Toyota 8, Nissan 4, Proton 3, Perodua 2

screen-shot-2016-12-02-at-4-18-46-pm

Baru-baru ini telah dianjurkan majlis penganugerahan ASEAN NCAP Grand Prix 2016. Ia juga adalah bagi meraikan ulang tahun ASEAN NCAP yang kelima.

Bagi tahun ini, Honda mengungguli senarai dengan menerima 10 anugerah, diikuti oleh Toyota dengan lapan, Nissan pula empat, sementara tiga untuk Proton dan dua bagi Perodua. Malah Mazda, Hyundai, Ford dan Suzuki masing-masing menerima satu anugerah.

Anugerah ini diberikan buat model kenderaan yang menerika tahap keselamatan terbaik, menurut kelas kenderaan. Markah bagi Perlindungan Penumpang Dewasa (AOP) dan Perlindungan Penumpang Kanak-kanak (COP) amat mempengaruhi keputusan bagi penerimaan anugerah ini untuk setiap kategori.

perodua-bezza-asean-ncap-1

Berikut merupakan senarai penerima anugerah bagi prestasi keselamatan, mengikut jenis kenderaan:

Kereta mini
AOP – Toyota Agya
COP – Toyota Agya

Kereta keluarga bersaiz kecil
AOP – Perodua Bezza
COP – Perodua Bezza

Kereta keluarga bersaiz sederhana
AOP – Honda Civic
COP – Honda Civic

Kereta keluarga bersaiz besar
AOP – Nissan Teana
COP – Nissan Teana

MPV
AOP – Toyota Sienta
COP – Toyota Innova

SUV
AOP – Suzuki S-Cross
COP – Toyota Rush

Trak pikap
AOP – Ford Ranger
COP – Toyota Hilux

Kereta keseluruhan terbaik
AOP – Nissan Teana
COP – Nissan Teana

Untuk pengetahuan, ini merupakan anugerah serantau, bukan setakat bagi kenderaan yang dijual di Malaysia sahaja, termasul dengan model yang tidak dijual di sini seperti Toyota Agya. Kereta yang menerima keseluruhan terbaik, Nissan Teana, dengan markah penuh bagi AOP dan 80% bagi COP, telah mencatatkan rekod tertinggi bagi ASEAN NCAP.

honda-br-v-asean-ncap-1

Bagi tahun ini, turut diadakan anugerah baharu bagi keselamatan bagi kereta mampu milik, dengan model yang paling murah bagi setiap negara ASEAN dengan penarafan lima-bintang daripada ASEAN NCAP. Proton Iriz menjadi kebanggaan Malaysia kerana memenangi anugerah itu, dan Preve pula bagi pasaran Thailand. Anugerah bagi pasaran lain turut diberikan kepada Honda, menerusi model BR-V (Indonesia), City (Vietnam, Kemboja dan Laos), Jazz (Filipina) dan HR-V (Brunei dan Singapura).

Malahan Proton turut mencipta satu lagi sejarah apabila Saga menerima anugerah ‘Rising Star’ selepas menerima peningkatan empat-bintang apabila diuji pada tahun 2016, daripada hanya tiga-bintang (2013) dan dua-bintang (2012). Selain itu, Toyota Corolla pula yang menambah tujuh beg udara dan kawalan kestabilan elektronik sebagai elemen standard; dan Hyundai Elantra bagi Konsep Keselamatan Global bagi Kereta Tanpa Kosong Bintang.

Anugerah teknologi keselamatan khas turut diberikan kepada syarikat yang tampil dengan elemen keselamatan spesifik. Bagi tahun ini, Honda Sensing, Mazda i-ActivSence, Toyota Blind Spot Monitor dan Bosch Motorcycle dengan teknologi inovatif telah menerima pengiktirafan ini. Satu lagi pencapaian yang membanggakan kami, apabila Jonathan Lee dari paultan.org telah menerima Anugerah Penghargaan Kewartawanan bagi tahun ini, melengkapi lagi anugerah yang kami terima iaitu Anugerah Sumbangan Media pada tahun 2014.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required