Perodua mungkin akan naikkan harga pada tahun 2017 jika keadaan ekonomi terus mencabar seperti kini

Perodua-Myvi-Advance-Two-Tone-1-e1462523019587_BM

Dalam majlis pembentangan prestasi 2016 Perodua, presiden dan ketua pegawai eksekutifnya, Datuk Aminar Rashid Salleh menyatakan harga bagi setiap model mungkin terpaksa dinaikkan pada tahun hadapan dan tidak dapat dielakkan lagi sekiranya keadaan ekonomi seperti sekarang berterusan.

“Keadaan pada tahun 2016 cukup mencabar dan boleh dikatakan paling sukar sejak krisis kewangan ASEAN sebelum ini. Tahun 2017 juga dijangka sama sukar. Kita melakukan urusan perniagaan dalam dua mata wang utama iaitu US Dollar dan Japanese Yen.

“Sekiranya dua mata wang ini terus menunjukkan pengukuhan berbanding Ringgit Malaysia, memang ia akan memberi kesan kepada Perodua. Sebenarnya, pada tahap USD 4.4 (USD1 = RM4.4) ini sahaja, ia sudah memberi kesan dan kami terpaksa menyerapnya (absorb) sahaja,” kata Aminar.

“Jika keadaan terus sebegini, kami mungkin terpaksa merujuk kembali kepada harga sekarang. Kami tidak boleh terus menyerap kesan keadaan ekonomi ini. Walaubagaimanapun, pelbagai langkah perlu dilakukan sebelum itu dan kami faham kami menjual kenderaan yang mampu milik kepada orang ramai,” tambah Aminar.

Selain pembekal yang membeli alat ganti dari negara luar, turut terkesan adalah pengilang yang membeli alat ganti, contohnya untuk mesin-mesin yang ada.

“Perkara yang baik adalah bahagian alat ganti kenderaan tidak menerima kesan yang teruk. Tetapi bagi pengilang, kesannya memang besar kerana alat ganti kilang (manufacturing parts) mereka. Sebagai sebuah kumpulan, memang ia memberi kesan kepada Perodua.” jelas Aminar.

Aminar juga memberitahu, jumlah keseluruhan industri (TIV) bagi industri automotif telah menurun sebanyak hingga 15 peratus.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required