Caltex Power Diesel Euro 5 dilancarkan di Malaysia

caltex-power-diesel-launch-3

Caltex menjadi jenama pengeluar bahan api terkini yang memeperkenalkan diesel Euro 5 untuk pasaran Malaysia. Chevron Malaysia hari ini melancarkan Caltex Power Diesel dengan Techron D bertempat di stesen minyaknya di Glenmarie.

Ia menjadi stesen pertama Caltex yang menjual bahan api berkenaan. Di posisikan sebagai bahan api diesel ultra-premium bagi Caltex, ia dijual pada harga RM1.95 seliter pada bulan Disember ini – 10 sen lebih tinggi berbanding diesel Euro 2M biasa.

Seperti diesel Euro 5 yang lain, Caltex Power Diesel mengandungi kandungan sulfur yang lebih rendah daripada 10 part per miliion (ppm), jika dibandingkan dengan 500 ppm bagi diesel Euro 2M. Untuk itu, ia lebuh serasi dengan enjin diesel pada kenderaan moden dan kurang pembebasan bahan cemar.

Bagi diesel Euro 5 Caltex, ia turut ditambahn dengan Techron D, kini dengan tiga kali lebih kuasa pembersihan enjin berbanding dahulu. Bahan aditif berkenaan didakwa mampu membersihkan penyuntik minyak, mengembalikan kehilangan kuasa dan memperbaiki pecutan dan penjimatan minyak.

Menurut Caltex lagi, selepas menjalankan ujian makmal, Caltex Power Diesel berupaya menghasilkan 10% tambahan kuasa berbanding diesel biasa tanpa bahan aditif. Selain stesen Caltex di Glenmarie, Caltex Power Diesel ini turut sudah mula dijual di Bandar Laguna Merbok di Sungai Petani, Kedah.

Chevron Malaysia itu juga merancang untuk menjualnya di 20 stesen lagi menjelang hujung tahun ini, dan meningkat kepada 50 di awal tahun hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required