Toyota 86 generasi seterusnya akan dibangunkan, bakal diperkenalkan sekitar tahun 2018-2019

Toyota GT86 Initial D Concept 2

Menurut laporan Autocar, Toyota 86/GT86 generasi berikutnya disahkan akan dibangunkan dan model berkenaan dijangka bakal muncul sekitar tahun 2018-2019.

“GT86 kini dalam peringkat di mana ia sedang dirancang untuk pengeluaran generasi seterusnya. Apabila ketua jurutera dilantik kemudian kami akan bergerak,” kata ketua Toyota Eropah Karl Schlicht. “GT86 akan terus dibina. Kereta berkenaan mempunyai peranannya yang besar. Kami tidak akan meninggalkan perniagaan berkenaan. Kereta yang sporty menempuhi fasa mereka tersendiri. Menjadi niat kami untuk terus bersama kereta berkenaan,” tambah beliau merujuk kepada rekod jualan awal yang memberangsangkan.

Toyota 86 sedia ada merupakan sebuah Coupe dengan enjin bentangan Boxer empat-silinder tanpa induksi paksaan, memacu roda belakang dan dibina bersama Subaru. Subaru turut keluar dengan model kembarnya yang diberi nama BRZ. Kerjasama ini dijangka akan diteruskan untuk model seterusnya tetapi masih belum diumumkan secara rasmi.

toyota-gt86-rear-e1474263503753_bm

“Adakah kami akan membinanya bersama Subaru? Saya tidak tahu. Tetapi untuk membawa semula konsep yang sama, dengan enjin yang rendah, kami perlu melakukannya. Banyak alasan mengapa kami perlu terus bersama dengan Subaru,” kata Schlicht. Salah satu sebab mengapa pengendalian 86 begitu bagus adalah kerana pusat gravitinya yang rendah menerusi penggunaan enjin Boxer dari Subaru.

Sebelum ini, model-model konsep 86 dalam bentuk shooting brake dan convertible telah ditampilkan, namun model dengan ciri bumbung boleh dibuka berkenaan dijangka tidak akan dibina. “Kami tidak melakukannya pada model sedia ada. Ia tidak bermaksud pengedar tidak menyukainya, tetapi kerana banyak lagi perkara lain yang perlu kami dahulukan yang mana saya tidak fikir kami mempunyai lebih kapasiti untuk melakukannya,” jelas Schlicht.

Generasi seterusnya Toyota 86 ini akan diletakkan di bawah Toyota Supra generasi terbaharu dalam barisan kereta sport Toyota. Supra berkenaan kini sedang dibina bersama BMW, yang menggunakan platform sama dengan Z4 generasi seterusnya iaitu Z5. “Kerjasama berkenaan berjalan lancar. Ia sedang dijalankan di Eropah. Versi kami adalah berbeza dari yang dibangunkan oleh BMW,” kata Schlicht.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required