3M M’sia lancar pelekat pemantul cahaya DG3 baharu

3m-conspicuity-marking-20

Jarak penglihatan adalah antara kunci utama bagi keselamatan jalan raya, dan melihat akan kepentingan itu, 3M Malaysia telah melancarkan pelekat pemantul cahaya bagaru, Diamond Grade DG3. Ia adalah pelekat pemantul luaran yang direka khas untuk menambah baik jarak penglihatan bagi kenderaan komersil. Malah ia adalah bagi mematuhi undang-undang yang ditetapkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) di mana setiap kenderaan komersil perlu menggunakan pelekat pemantul cahaya yang diperakui oleh SIRIM mulai 1 Januari 2017.

“Sebagai peneraju inovasi dan teknologi helaian reflektif ini, 3M turut menyokong usaha kerajaan bagi mengurangkan kadar kemalangan jalan raya. Bermula dengan papan tanda jalan reflektif, kami juga mengeluarkan pelekat pemantul cahaya untuk lori,” ujar GT Lim, pengurus besar bagi kumpulan perniagaan grafik dan keselamatan 3M.

3m-conspicuity-marking-10

Menurut 3M, informasi visual yang diterima oleh mata manusia adalah sangat berkurangan pada waktu malam iaitu sekitar hanya 5% berbanding penglihatan pada waktu siang.

Justeru, pelekat pemantul cahaya Diamond Grade yang boleh mula dibeli pada Januari ini, di pusat Puspakom di seluruh Malaysia, diharap dapat membantu usaha kerajaan untuk memngurangkan kadar kemalangan jalan raya yang membabitkan kenderaan komersil. Pelekat ini dijual pada harga antara RM60-70 sepasang dengan ukuran 600 mm panjang, 150 mm lebar, dan 150 mm lebar bagi setiap penjurunya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required