Audi lancar Informasi Lampu Isyarat pertama di USA

audi-vehicle-to-infrastructure-2

Audi USA telah memperkenalkan Traffic Light Information atau Informasi Lampu Isyarat, bagi teknologi Vehicle-to-Infrastructure (V2I) di Las Vegas, Nevada, menjadikannya sebagai pembuat kereta pertama yang tampil dengan rekaan itu. Ia bakal diaplikasikan pada Audi A4, Q7 dan allroad 2017, serta ditawarkan untuk pelanggan yang melanggan sistem telematik Audi Connect Prime dari Disember tahun ini.

Apakah yang dimaksudkan dengan V2I? Mudah saja, anggap ia sebagai “komunikasi” antara kenderaan dengan infrastruktur di sekelilingnya, iaitu bagi teknologi yang diperkenalkan oleh Audi ini, sistem itu akan menghantar informasi lampu isyarat kepada pemandu. Di mana informasi tersebut akan disampaikan dalam masa-nyata daripada sistem pengurusan trafik Las Vegas yang memantau lampu isyarat ke kenderaan menerusi sambungan data 4G LTE yang dipasang di dalam kenderaan.

Apabila kenderaan menghampiri lampu isyarat, paparan informasi ini akan memaklumkan waktu yang tinggal sehingga isyarat bertukar ke hijau menerusi kluster instrumen yang dipasang pada unit paparan utama kenderaan. Menurut Audi, “informasi tambahan ini membantu mengurangkan rasa tekanan pada pemandu dengan memberitahu masa yang tinggal untuk lampu isyarat itu bertukar ke warna hijau.”

Elemen ini adalah pengenalan bagi V2I, yang juga dipercayai berkeupayaan untuk disambungkan dengan sistem lain pada kenderaan (mula/berhenti, navigasi dan perkhidmatan ramalan) bagi mempertingkatkan pengalaman pemanduan untuk beberapa aspek termasuk penjimatan, masa memandu atau pengurusan trafik.

“Aplikasi V2I dan perkhidmatan Informasi Lampu Isyarat ini adalah bagi kegunaan masa hadapan. Malah kami berbangga memperkenalkan pendekatan inovatif di di Las Vegas termasuklah beberapa demostrasi pemanduan yang lain,” ujar presiden Audi USA, Scott Keogh.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required