Honda Civic, Nissan Navara dan Toyota Sienta terima lima-bintang dalam ujian keselamatan ASEAN NCAP

nissan-navara-asean-ncap_bm

Program Penilaian Kereta Baharu untuk negara Asia Tenggara (ASEAN NCAP) telah menyiarkan hasil ujian terbaharu mereka. Kali ini, tiga kenderaan diuji iaitu trak pikap Nissan Navara, MPV Toyota Sienta dan juga sedan Honda Civic generasi kesepuluh.

Nissan Navara masih mengekalkan penarafan lima bintang dalam sesi ujian keduanya, di mana kali ini ia dipadankan dengan tiga beg udara – tambahan satu beg udara pada bahagian lutut pemandu, dua lagi beg udara pada bahagian hadapan masih kekal. Hasilnya, untuk perlindungan penumpang dewasa (AOP), Navara memperolehi 14.44 markah dari 16 markah penuh. Angka ini menunjukkan peningkatan di mana pada ujian Mac lalu, trak pikap ini hanya memperolehi 12.34 markah.

Perlindungan penumpang kanak-kanak (COP) turut menunjukkan peningkatan di mana Navara kini memenuhi 61% berbanding 37% sebelum ini. Walau bagaimanapun, varian 2.5 S MT yang tidak dilengkapi ESC hanya menerima penarafan empat-bintang kerana ASEAN NCAP menetapkan penarafan lima bintang hanya boleh diberikan kepada model yang mempunyai ESC serta sistem peringatan pemakaian tali pinggang keledar (SBR).

honda-civic-asean-ncap_bm

Bagi Honda Civic pula, sedan berkenaan berjaya memperoleh 14.74 markah dari 16 markah penuh dalam AOP, dengan memenuhi 86% dalam COP. Keputusan ini membolehkan Civic menerima penarafan lima bintang kecuali untuk model tanpa sistem peringatan pemakaian tali pinggang keledar hadapan hanya memperoleh empat-bintang.

Untuk pengetahuan anda, kesemua varian Honda Civic di Malaysia, bermula varian asas 1.8 S hingga varian tertinggi 1.5 TC-P didatangkan standard bersama kelengkapan keselamatan penuh yang terdiri dari enam-beg udara, Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA), cagak tempat duduk kanak-kanak ISOFIX, ABS dan EBD, Bantuan Brek (BA) serta Bantuan Mula Mendaki (HSA).

toyota-sienta-asean-ncap_bm

Akhir sekali, Toyota Sienta memperolehi 15.26 markah dalam AOP dan 74% memenuhi dalam COP membolehkannya menerima penarafan lima-bintang. Seperti juga model-model lain, varian Sienta yang tidak dipadankan dengan ESC hanya menerima penarafan empat-bintang.

Walau bagaimanapun, kesemua varian Sienta yang dijual di Malaysia iaitu varian asas 1.5G dan varian tertinggi 1.5V menerima kelengkapan keselamatan penuh sebagai ciri standard yang terdiri dari Kawalan Tarikan, tiga-beg udara (dua di hadapan dan satu untuk lutut pemandu) serta cagak tempat duduk kanak-kanak ISOFIX.



Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required