Volvo ungguli anugerah IIHS Top Safety Pick Plus berbanding pengeluar Eropah lain untuk tahun 2017

Dari tahun ke tahun, Institut Insuran Keselamatan Lebuhraya (IIHS) di Amerika Syarikat telah memperketatkan syarat-syaratnya bagi penganugerahan Top Safety Pick yang dianjurkannya. Oleh itu, sebagai sebuah jenama yang menumpukan ciri keselamatan, Volvo telah mengungguli pungutan anugerah tersebut berbanding pengeluar Eropah lain untuk tahun 2017.

S60, V60 dan XC60 yang dilengkapi dengan lampu hadapan Active Dual Xenon menerima anugerah Top Safety Pick Plus, manakala S90 dan XC90 pula menerima anugerah Top Safety Pick. Bagi tahun hadapan, institut berkenaan telah menambah kadar ‘boleh diterima’ dan ‘baik’ untuk lampu hadapan sebagai keperluan untuk memenangi anugerah tertinggi Top Safety Pick Plus, sebagai tambahan kepada kadar ‘advanced’ atau ‘superior’ untuk pencegahan pelanggaran hadapan yang diperlukan sebelum ini.

Untuk anugerah Top Safety Pick -satu tangga di bawah anugerah tertinggi- pula memerlukan sesebuah kereta berkenaan menerima penarafan yang baik dalam lima ujian pelanggaran iaitu pelanggaran overlap kecil di hadapan, sederhana overlap di hadapan, sisi, kekuatan bumbung serta sekatan kepala. Ia juga perlu penarafan ‘advanced’ atau ‘superior’ untuk pencegahan pelanggaran hadapan (lebih tinggi berbanding keperluan penarafan asas pada tahun lalu) bagi membolehkan sesebuah kereta itu layak.

Volvo sebelum ini sememangnya telah diperakui oleh IIHS. Pada Ogos 2016, institut berkenaan melaporkan kereta-kereta yang dilengkapi dengan sistem brek kecemasan automatik AEB Volvo City Safety berjaya mengurangkan pelanggaran belakang sebanyak 43% dan kadar kecederaan juga dapat dikurangkan sebanyak 45%. Untuk model S90 dan XC90, ia turut akan diperkenalkan dengan sistem pengesan haiwan besar lengkap bersama AEB pada tahun hadapan.

“Komitmen Volvo terhadap keselamatan adalah jelas dalam Visi 2020 kami, yang menyatakan tiada seorang pun yang akan terbunuh atau mengalami kecederaan serius dalam kereta-kereta Volvo menjelang 2020, kata presiden dan CEO Volvo Car USA Lex Kerssemakers. “Kereta baharu kami membuktikan bahawa kemewahan, gaya dan prestasi mampu membawa kepada keselamatan paling maju di dunia.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required