Maserati Ghibli dan Ghibli S 2017 kini di Malaysia – 3.0L Twin-Turbo V6, harga bermula RM619k, RM709k

Maserati Ghibli dan Ghibli S 2017 kini di Malaysia – 3.0L Twin-Turbo V6, harga bermula RM619k, RM709k

Naza Italia telah mengumumkan kemasukan Maserati Ghibli dan Ghibli S 2017 ke pasaran Malaysia, iaitu selepas dua bulan ia diperkenalkan secara rasminya di Paris Motor Show. Model terbaharu ini masih mengekal kesetiaan terhadap warisannya, tanpa melupakan soal kehandalan prestasi dan pengalaman pemanduan yang mengagumkan.

Bagi ruang dalamannya, bahagian papan pemuka telah direka semula termasuk menampilkan skrin resolusi tinggi bersaiz 8.4-inci dengan teknologi pelbagai-sentuhan. Malahan sistem infotainmen turut boleh disambungkan pada telefon pintar menerusi Apple CarPlay dan Android Auto.

Ia juga ditampilkan dengan tombol berputar atau rotary knob rekaan baharu untuk kawalan fungsi utama. Malahan ciri kemewahan dan gaya sporty juga tidak dilupakan kerana ia melambangkan karakter imej Ghibli ini.

Ghibli S (kiri) & Ghibli (kanan)

Ghibli 2017 juga didatangkan dengan pakej baharu bagi Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) yang merangkumi Adaptive Cruise Control dengan Stop & Go, Blind Spot Alert, Lane Departure Warning, Forward Collision Warning dengan Advanced Brake Assist, dan Automated Emergency Braking. Surround View Camera turut ditawarkan dengan kombinasi pakej ADAS ini.

Malah ia turut menaik taraf keselesaan aero-akustik, serta beberapa teknologi baharu termasuk penebat bunyi yang lebih optimum bagi mengurangkan bunyi bising di dalam kabin. Malah untuk menambahkan lagi keselesaan penumpang, Air Qualiti Sensor kini hadir sebagai elemen standard.

Manakala bagi rekaan luarannya, ia menampilkan keunikan ciri termasuk menampilkan logo penuh ikonik “Saetta”, pintu tanpa bingkai, gril hadapan yang cukup menonjol dan membawakan imej Maserati dan paip ekzos krom untuk semua versi.

Pakej Luxury dan Sport turut diberikan pilihan bagi mempersonalisasikan kekemasan. Menerusi pakej Luxury, kabin Ghibli dihiasi dengan Zegna Edition Silk dan kulit premium bagi upholsteri.

Manakala pakej Sport pula merefleksikan gaya legenda perlumbaan untuk setiap Maserati termasuk menampilkan tempat duduk dan roda stereng sport serta pedal penukar gear aluminium. Malahan turut menampilkan dua pakej karbon, iaitu untuk luaran ddan dalaman yang hadir dengan pilihan kustom dan naik taraf bagi pakej Sport.

Bagi bahagian penjana kuasanya, kedua-duanya dipadankan dengan enjin petrol 3.0 liter Twin-Turbo V6 bersama transmisi automatik ZF lapan-kelajuan dengan fungsi Start & Stop. Bagi Ghibli, ia mampu mencapai sehingga 350 hp, iaitu lebih 20 hp berbanding model sebelum ini dan kelajuan maksimumnya mencecah 267 km/j, dan pacuan 0-100 km/j sekitar 5.5 saat.

Maserati Ghibli dan Ghibli S 2017 kini di Malaysia – 3.0L Twin-Turbo V6, harga bermula RM619k, RM709k

Manakala untuk Ghibli S, ia mampu menghamburkan kuasa sehingga 410 hp, pacuan dari 0-100 km/j dalam hanya 5.0 saat dan kelajuan maksimum sehingga 285 km/j.

Ghibli juga berkongsikan seni bina teras termasuk untuk casis, bentangan suspensi, enjin V6 dan transmisi dengan Quattroporte. Walau bagaimana pun, ia adalah 293 mm lebih pendek dan 50 kg lebih ringan berbanding model sebelumnya.

Bagi Ghibli dan Ghibli S 2017 ini, masing-masing dijual pada harga bermula RM618,800 dan RM708,800, termasuk waranti tiga tahun/pakej servis 60,000 km. Harga tersebut termasuk dengan duti dan cukai tempatan. Kedua-duanya juga sudah pun dipamerkan di bilik pameran Naza Italia, Petaling Jaya.

GALERI: Maserati Ghibli 2017

GALERI: Maserati Ghibli S 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required