Panggilan semula beg udara Takata diperluaskan di Amerika – McLaren, Ferrari, Tesla antara yang terlibat

Panggilan semula beg udara Takata diperluaskan di Amerika – McLaren, Ferrari, Tesla antara yang terlibat

Pentadbiran Keselamatan Trafik Lebuhraya Nasional Amerika Syarikat (NHTSA) telah mengumumkan senarai baharu dalam siri panggilan semula paling besar dalam sejarah iaitu inflator beg udara Takata. Senarai baharu ini menyaksikan lebih dari 20 model berprestasi tinggi akan menjalani proses panggilan semula berkenaan.

Laporan dari Independent Testing Coalition (ITC) iaitu konsortium yang terdiri daripada 10 pembuat kereta sebelum ini menyebut, kajian dijalankan mendapati ada tiga elemen yang menyebabkan inflator beg udara itu pecah sebelum meletupkan beg udara dan mendatangkan kecederaan pada penumpang. Elemen berkenaan adalah kompoun ammonium nitrat, pemasangan inflator tersebut yang tidak kalis lembapan dengan efektif serta perubahan suhu dan kelembapan.

Tiga elemen berkenaan menjadikan inflator itu tidak stabil dan membuatkan ianya meletup, seterusnya serpihan dari ‘botol’ logam berkenaan mampu mendatangkan kecederaan serius yang boleh menyebabkan maut. Setakat ini, tujuh kematian telah direkodkan disebabkan masalah ini, yang turut melibatkan pengguna di Malaysia.

Panggilan semula beg udara Takata diperluaskan di Amerika – McLaren, Ferrari, Tesla antara yang terlibat

Apa yang memeranjatkan, senarai panggilan semula kali ini turut melibatkan model-model yang menggunakan inflator tanpa ammonium nitrat. Menurut NHTSA, Ferrari merupakan antara jenama yang mempunyai model paling banyak terlibat dalam sesi panggilan semula kali ini. Kesemua barisan model 2016-2017 jenama eksotik dari Itali berkenaan terlibat, antaranya 488 GTB, 488 Spider, F12tdf, F60 dan juga GTC4Lusso.

Tesla juga tersenarai dalam panggilan semula ini buat kali pertama, membabitkan semua sedan model S 2012-2016. Kereta sport lain yang terlibat termasuk Audi R8 2017, Audi TT 2016, Mclaren 570S 2016-2017, Fisker Karma 2012, Lexus LFA 2012 dan juga McLaren P1 2011-2015.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required