SPYSHOT: Volkswagen Tiguan generasi kedua dalam video, model CKD akan dipasarkan pada tahun 2017

Semasa pelancaran Passat B8 bulan lalu, Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM) mendedahkan bahawa SUV Tiguan generasi kedua akan diperkenalkan di Malaysia pada tahun 2017, dan akan dipasang di Pekan, Pahang (CKD). Kewujudan Tiguan ini di Malaysia sudah dipastikan apabila pembaca kami, “Tan Tai Chi” menjumpainya atas jalan dan direkod dalam satu video. Kenderaan tersebut didapati menggunakan no plat perdagangan Pahang.

Masih tidak dapat dipastikan spesifikasi sebenar Tiguan pemasangan tempatan ini kerana masih terlalu awal, tetapi secara amnya, ia adalah lebih besar berbanding Tiguan sebelum ini, iaitu 60 mm lebih panjang, 30 mm lebih lebar dan jarak roda 77 mm lebih panjang. Ruang but juga lebih besar 145 liter, menjadi 615 liter, atau 1,655 liter apabila tempat duduk belakang dilipat.

Tiguan baru dipertonton pertama kali semasa IAA 2015 dan ia dibina atas platform modular MQB yang turut digunakan untuk Golf Mk7. Penampilannya lebih ‘tajam’ dan duduk 33 mm lebih rendah berbanding asal. Dengan teknologi baru ini juga, walaupun saiz bertambah, beratnya masih dapat dikurangkan sebanyak 50 kg.

Enjin biasa Volkswagen iaitu TSI turbo dan TDI boleh didapati pada kenderaan ini, dan dengan pengiktirafan Euro 6, enjin tersebut 24 peratus lebih cekap dalam penggunaan bahan api. Turut boleh didapati adalah pacuan semua roda 4Motion dengan penyambung (coupling) Haldex generasi kelima.

Suis pengawal 4Motion Active Control baru juga boleh didapati pada konsol tengah, dengan empat pilihan profail – dua untuk jalan biasa (Onroad dan Snow), dan dua mod offroad (Offroad dan Offroad Individual). Tiguan AWD mempunyai ruang kelegaan 11 mm lebih tinggi, (200 mm), dan terdapat bahagian bampar hadapan khas dengan sudut menjunam 25.6 darjah. SUV ini boleh didapati dalam varian kelengkapan Trendline, Comfortline dan Highline. Untuk yang lebih sporty, pakej R-Line juga disediakan.

GALERI: Volkswagen Tiguan semasa Frankfurt Motor Show 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required