Suzuki Ertiga Diesel bakal tiba di Indonesia pada 2017

Suzuki Ertiga Diesel bakal tiba di Indonesia pada 2017

MPV segmen-B Suzuki Ertiga dengan unit janakuasa diesel bakal diperkenalkan di Indonesia pada awal tahun 2017, menurut laporan berita di republik berkenaan. Setakat ini, pasaran Indonesia hanya menerima Ertiga yang di jana oleh enjin petrol 1.4 liter, sama seperti kembarnya di Malaysia iaitu Proton Ertiga.

Ertiga diesel bakal diberikan enjin turbodiesel DDiS empat silinder 1.3 liter D13A dipadankan bersama sistem Smart Hybrid Vehicle by Suzuki (SHVS), serta kotak gear manual lima-kelajuan, memacu roda hadapan.

Walau bagaimanapun, sistem ‘hibrid’ pada SHVS ini bukanlah sistem hibrid komprehensif seperti pada Toyota Prius mahupun Honda Insight. Komponen SHVS terdiri dari sebuah bateri 12V berkapasiti tinggi (juga bertindak sebagai bateri utama kereta) serta unit alternator lebih besar digelar Intergrated Starter Generator (ISG) yang bukan sahaja boleh mengecas tenaga elektrik semasa enjin berputar, malah turut boleh bertindak sebagai generator untuk sistem regenerative braking.

Bateri berkapasiti tinggi berkenaan akan membantu sistem auto start/stop enjin ketika kenderaan berhenti seketika, manakala ISG pula membantu meringankan beban enjin diesel tersebut ketika MPV ini memecut. Secara ringkas, SHVS berfungsi hampir sama seperti sistem S-Hybrid pada Nissan Serena C26, tetapi tanpa sebuah lagi bateri tambahan.

Di India, unit janakuasa ini berupaya menjana 90 ps/200 Nm dan penggunaan bahan api dicatatkan pada kadar 24.52 km/l. Suzuki Indonesia juga dilaporkan tidak akan memasang Ertiga Diesel ini secara CKD di sana, sebaliknya membawa unit-unit CBU dari India.

GALERI : Suzuki Ertiga facelift pasaran Indonesia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required