VIDEO: Toyota jelaskan bagaimana transmisi auto lapan-kelajuan baharu Direct-Shift 8AT berfungsi

Minggu lalu, Toyota telah mengumumkan empat transmisi baharu dengan 10 versi yang bakal digunakan pada program platform modular Toyota New Global Architecture (TNGA) selain dari pengenalan 17 versi berlainan bagi sembilan enjinnya.

Serentak dengan itu, syarikat berkenaan turut menyiarkan video untuk menjelaskan bagaimana transmisi automatik lapan-kelajuan baharu Direct-Shift 8AT dilengkapi torque converter kompak berprestasi tinggi (salah satu transmisi baharu dalam barisan berkenaan) berfungsi.

Menurut Toyota, kotak gear lapan-kelajuan ini lebih kompak dari kotak gear enam-kelajuan konvensional sebelum ini. Tambahan pada jumlah gear pada transmisi ini memberikan nisbah gear yang lebih luas. Nisbah gear rendah, khususnya pada gear satu kini diberikan nisbah lebih besar, memberikan respon yang lebih baik ketika ia mula bergerak.

Manakala dengan tambahan dua gear pada peringkat lebih tinggi dengan nisbah yang lebih kecil membolehkan putaran enjin lebih rendah digunakan ketika memandu pada kelajuan tinggi. Ini bukan sahaja memberikan pengggunaan bahan api lebih rendah, malah memberikan pemanduan yang lebih senyap.

Faktor ini bukan sahaja memberikan kelebihan hanya pada gear tinggi. Nisbah gear pertengahan yang kini lebih rapat membolehkan setiap kelajuan diberikan nisbah gear yang lebih tepat, memperbaiki kecekapan bahan api pada bahagian ini.

Selain dari nisbah gear yang lebih baik, transmisi terkini ini juga menerima torque converter yang baharu dibangunkan. Berbanding torque converter konvensional, klac kawalan pengunci pada torque convertor baharu ini diberikan klac pelbagai lapis. Klac berkenaan dikawal oleh litar hidraulik bagi memberikan kawalan yang lebih baik. Ini membolehkan pindahan kuasa pada gear satu yang lebih efisien, serta memberikan perasaan yang lebih ‘terus’ pada gear-gear lain yang lebih tinggi.

Hasil dari gabungan kesemua ciri ini akan memberikan bukan sahaja prestasi dan juga kecekapan bahan api lebih tinggi, malah ia turut akan menyumbang kepada pengalaman memandu yang lebih menyeronokkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required