Toyota C-HR boleh diproduksi di Indonesia – TMMIN

Toyota C-HR boleh diproduksi di Indonesia – TMMIN

Menurut laporan yang disiarkan oleh Kompas, Toyota C-HR juga memiliki potensi untuk dipasang di Indonesia. Warih Andang Tjahjono, timbalan presiden bagi Toyota Motor Manufacturing Indonesia (TMMIN) berkata, sekiranya permintaan terhadap model terbabit memberangsangkan, pihaknya bersedia untuk memproduksinya di negara itu.

“Kemungkinannya ada, terutamanya jika ia menerima permintaan yang tinggi di dalam negara,” ujarnya baru-baru ini.

Beliau turut menambah, dengan kemampuan produksi yang dimiliki ketika ini, TMMIN yakin ia boleh dilaksanakan di kilangnya, termasuk menghasilkan produk dengan platform Toyota New Global Architecture (TNGA), seperti C-HR.

Toyota C-HR boleh diproduksi di Indonesia – TMMIN

“Ia boleh dilaksanakan kerana kilang pemasangan kedua TMMIN masih mempunyai kapasiti 70%, iaitu dari kawasan seluas 150 hektar, baru 20 hektar sahaja yang digunakan. Jadi ada lagi baki 130 hektar yang belum digunakan,” jelasnya lagi.

Kilang Karawang II mula beroperasi pada tahun 2013, dan buat setakat ini, ia memproduksikan Etios Valco, Yaris, Vios, Limo dan Sienta. Ia juga mampu menghasilkan kapasiti produksi sebanyak 120,000 unit setahun.

C-HR merupakan model kedua yang menggunakan TNGA selepas Prius generasi ke-empat. Ia menawarkan tiga pilihan penjana kuasa, termasuk hibrid (bergantung pada pasaran). Pilihan penjana kuasa tersebut ialah 8NR-FTS 1.2 liter turbo empat-silinder, 2.0 liter Dual VVT-i empat-silinder dan 1.8 liter VVT-i Atkinson cycle empat-silinder, yang turut akan ditawarkan pada model hibrid.

GALERI: Toyota C-HR JDM

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required