VIDEO: ‘Livery’ perlumbaan Ford Fiesta WRC 2017 didedahkan – Red Bull Racing untuk Sebastien Ogier

Pembina jentera dan pengendali pasukan rali dunia Ford iaitu M-Sport telah memperkenalkan Ford Fiesta WRC 2017 hampir tiga minggu lalu, tetapi ia hanya tampil dengan warna badan putih keseluruhan tanpa livery perlumbaan. Menerusi video terbaharu yang disiarkan oleh M-Sport ini, jentera berkenaan kini sudahpun diberikan livery Red Bull Racing.

Video berkenaan menunjukkan bekas pemandu Group B WRC dan juga Bos M-Sport, Malcom Wilson, berjalan dari pejabatnya menuju ke garaj pasukan pada malam sambutan krismas tahun ini. Sebelum sampai ke Fiesta WRC 2017, beliau turut melintasi jentera-jentara Ford M-Sport terdahulu bermula dengan Ford Focus WRC 1999 yang dipandu mendiang Colin McRae, Ford Focus WRC 2008 yang dipandu oleh Jari-Matti Latvala serta Ford Fiesta WRC 2011 yang dipandu oleh Mikko Hirvonen.

Ford Fiesta 2017 no.1 dengan livery Red Bull yang disifatkan oleh Wilson sebagai ‘hadiah krismas terbaik’ ini akan dipandu oleh juara bertahan dan juga juara WRC empat kali berturut-turut, Sebastien Ogier, yang menyertai Ford setelah pasukan lamanya – Volkswagen – terpaksa menarik diri dari WRC bermula musim hadapan. Walau bagaimanapun, pemandu kedua Ford, Ott Tanak menerima Fiesta dengan livery “geometrically-inspired” berwarna biru-putih.

VIDEO: ‘Livery’ perlumbaan Ford Fiesta WRC 2017 didedahkan – Red Bull Racing untuk Sebastien Ogier

Jentera terbaharu ini dibina dari kerangka badan Ford Fiesta generasi terbaharu versi hatchback tiga pintu yang baharu sahaja diperkenalkan di Jerman akhir bulan lalu, dan masih lagi belum menerjah pasaran. Ia turut dibangunkan dengan memenuhi spesifikasi undang-undang WRC baharu, yang membenarkan enjin 1.6 liter suntikan bahan api terus menggunakan pengecas turbo dengan restrictor berdiameter 36 mm, membolehkan ia menghasilkan kuasa 380 hp/450 Nm.

Undang-undang baharu WRC ini mensasarkan kereta-kereta yang bertanding untuk musim hadapan dapat memberikan sensasi rali era Group-B, justeru membenarkan pengeluar membina kereta dengan lebih lebar bagi memadankan kit aero lebih agresif serta penggunaan LSD elektronik-hidraulik pada bahagian tengah.

Sebelum didedahkan secara rasmi, jentera baharu ini turut dikesan sedang di uji oleh Ott Tanak pada Oktober lalu

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required