Monday Motorbikes M1 – kenderaan dua roda elektrik dengan bentuk antara basikal dan motosikal – 7.4 hp

Monday Motorbikes M1 – kenderaan dua roda elektrik dengan bentuk antara basikal dan motosikal – 7.4 hp

Monday Motorbikes dari Brisbane, California telah mengeluarkan sebuah penggerak peribadi yang dianggap sebagai pertembungan antara basikal dan motosikal, dinamakan M1. Konsep yang dibawa oleh kenderaan dua roda ini adalah serba mudah dan menyeronokkan.

M1 dikuasakan oleh bateri lithium ion dan disalur kepada motor elektrik brushless DC untuk menggerakkannya – penunggang hanya perlu memulas pendikit, tanpa ada gear dan klac. Menariknya, selain motor elektrik kompak ini, M1 juga mempunyai pedal pengayuh. Motor elektrik pada M1 berkuasa 5.5 kW dan boleh membawanya bergerak sehingga kelajuan maksimum 64 km/j.

Setelah baterinya habis digunakan, iaitu boleh mencapai pergerakan sehingga 80 km, ia boleh dicabut dan dicas semula melalui soket rumah biasa. Dalam masa lima jam, ia akan kembali penuh. Jarak yang baik ini juga didapati dengan adanya bantuan penjanaan semula kuasa dari brek, yang disalurkan kembali kepada bateri.

Antara kelengkapan lain yang dapat memberikan lebih kemudahan kepada pengguna M1 adalah soket pengecas USB, mod kuasa Sport atau Economy, sistem tanpa kunci, sambungan Bluetooth dan aplikasi telefon bimbit.

Perkara paling penting, iaitu harganya sedikit menghampakan. Monday Motorbikes menjual M1 pada harga USD$ 5,995 (RM26,884), yang mana jika bagi mereka yang ingin menggantikan kereta dengan pengangkutan yang lebih mudah di sana, mungkin boleh dipertimbangkan, tetapi bagi negara Asia termasuk Malaysia, banyak lagi pilihan motosikal yang lebih berkuasa. Tapi sudah tentu, M1 ini untuk mereka yang beri kepentingan kepada kemesraan alam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required