MINI John Cooper Works Rally akan bersaing dalam Rali Dakar 2017 – guna enjin 3.0L enam silinder BMW

MINI John Cooper Works Rally akan bersaing dalam Rali Dakar 2017 – guna enjin 3.0L enam silinder BMW

MINI sekali lagi akan bersaing dalam perlumbaan lasak jarak jauh Rali Dakar pada tahun 2017 dan jentera yang akan digunakan kali ini adalah MINI John Cooper Works Rally. Ia ditunjuk kepada orang ramai, sebelum perlumbaan sebenar bermula 2 Januari nanti.

Kenderaan rali ini diasaskan daripada model Countryman 2017, dan dijadikan sesuai untuk perlumbaan oleh sekutu sukan permotoran MINI iaitu X-Raid, dari Jerman. Tujuan pembangunannya sudah tentu adalah supaya dapat menunjukkan prestasi cemerlang seperti MINI ALL4 Racing yang digunakan dalam perlumbaan musim 2016.

Setelah mengambil kira aspek respon, kuasa, penyampaian tork dan ketahanan, enjin BMW TwinPower Turbo 2,993 cc enam silinder telah dipilih untuk memacu MINI John Cooper Works Rally dan ia mampu menghasilkan sehingga 340 hp pada 3,250 rpm dan 800 Nm tork pada 1,850 rpm. Padanan transmisi yang digunakan adalah kotak gear enam kelajuan sequential.

Bagi menjadikan kuasa ini dapat digunakan sepenuhnya sepanjang perlumbaan mencabar ini, bahagian casis dan kerangka turut diubah suai, dengan kerangka pemegang enjin dibina kembali supaya boleh dicabut dengan senang apabila perlu, dan bahagian sokongan lain dibina daripada besi aeroangkasa.

MINI John Cooper Works Rally akan bersaing dalam Rali Dakar 2017 – guna enjin 3.0L enam silinder BMW

Bahagian suspensi pula menggunakan khidmat daripada Reiger Racing Suspension, di mana mereka telah memasang dua penyerap hentak bagi setiap roda dan secara keseluruhannya, kenderaan ini mempunyai jarak pergerakan roda sebanyak 250 mm. Brek pula adalah unit cakera 320 mm dan angkup enam piston pada semua bahagian, lengkap dengan sistem penyejukan, manakala tayar bersaiz 245/80 R16.

Untuk panel badan luarnya pula, kebanyakan bahagian menggunakan bahan komposit gentian karbon dan Kevlar, dengan tujuan selain tahan lasak, juga lebih ringan dan mudah ditanggalkan apabila mahu melakukan servis atau rosak. Bahagian bawah kenderaan juga mempunyai lapisan pelindung dengan bahan yang sama.

Walaupun mempunyai kedudukan yang lebih tinggi, Raid Racing telah mengambil kira aspek titik graviti yang lebih rendah untuk menjadikan kereta ini lebih stabil dengan meletakkan tiga tayar simpanan di bahagian bawahnya. Secara keseluruhannya, MINI JCW Rally mempunyai berat 1,952.5 kg.

Dua unit MINI JCW Rally ini akan digunakan dalam Rail Dakar 2017, dipandu oleh Mikko Hirvonen dan Yazeed Al-Rajhi manakala lima lagi pasukan akan menggunakan MINI ALL4 Racing. Rali Dakar 2017 akan bermula pada 2 Januari dan ia akan melibatkan perlumbaan sekitar 9,000 km melalui pelbagai kawasan dalam tiga negara, Paraguay, Bolivia dan Argentina.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required