Infiniti QX50 Concept akan menunjukkan teknologi pemanduan autonomous dan enjin terkini VC-Turbo

Infiniti QX50 Concept akan menunjukkan teknologi pemanduan autonomous dan enjin terkini VC-Turbo

Hala tuju Infiniti untuk kenderaan SUV premium saiz sederhana generasi seterusnya akan ditunjukkan melalui sebuah model bernama QX50 Concept, yang akan membuat penampilan global pertama semasa North American International Auto Show 2017 di Detroit, Amerika Syarikat minggu hadapan.

Dari aspek penampilan, model ini membawa konsep rekaan seperti QX Sport Inspiration yang pernah ditunjukkan semasa Beijing Auto Show sebelum ini, tetapi disesuaikan untuk model produksi. Sambil menunjukkan gaya moden yang premium, hampir semua bahagian kelihatan sudah sedia untuk produksi, kecuali pembuka pintu.

Bukan sekadar gaya, QX50 Concept juga akan mengetengahkan teknologi sokongan pemanduan autonomous jenama ini. Ia akan bertindak sebagai co-pilot bagi pemandu, membantu, bukannya menggantikan pemandu dan menyerahkan tugas yang lebih sukar kepada kenderaan, seperti bergerak dalam trafik yang kerap berhenti dan jalan semula, serta mengesan kedudukan kenderaan sekeliling.

Infiniti QX50 Concept akan menunjukkan teknologi pemanduan autonomous dan enjin terkini VC-Turbo

Semasa di Detroit juga, Infiniti akan menunjukkan enjin baru VC-Turbo Variable Compression Turbo), yang merupakan enjin dengan tahap mampatan boleh ubah sedia untuk produksi pertama di dunia. Teknologi VC-Turbo ini menggabungkan prestasi enjin 2.0 liter turbo dengan tork dan kecekapan enjin diesel. Ia dianggap paling sesuai untuk melengkapi QX50 Concept.

Dalam pembangunannya, enjin ini disasar boleh mencapai 268 hp dan 390 Nm tork, dan boleh disamakan seperti enjin enam silinder, tetapi dengan kecekapan penggunaan bahan api yang lebih baik. Nisbah mampatan dalam setiap silinder enjin ini boleh berubah mengikut keadaan pemanduan dan ia terletak di antara 8:1 dan 14:1.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required