Kementerian Pengangkutan sasar 1.2 juta pengguna pengangkutan awam di Lembah Klang sehari

Kementerian Pengangkutan sasar 1.2 juta pengguna pengangkutan awam di Lembah Klang sehari

Dengan pertambahan sistem pengangkutan terbaharu di Lembah Klang, termasuk Transit Aliran Massa (MRT) yang baru beroperasi dan sambungan Jajaran Transit Aliran Ringan (LRT) Laluan Kelana Jaya, Kementerian Pengangkutan menyasarkan 1.2 juta pengguna akan menggunakannya pada waktu puncak setiap tahun pada tahun ini.

Menurut Ketua setiausahanya Datuk Seri Saripuddin Kasim, angka itu ditetapkan sebagai Petunjuk Prestasi Utama (KPI) kementerian selepas mengambil kira perkhidmatan MRT, laporan Bernama.

“Tahun lepas kita capai KPI 450,000 pengguna pengangkutan awam merangkumi monorel, KLIA Ekspress, bas Rapid KL dan komuter pada waktu puncak setiap hari. Dengan adanya MRT serta projek tambah baik infrastruktur stesen komuter yang akan membolehkan lebih ramai menggunakan pengangkutan awam, saya yakin KPI tahun ini juga dapat dicapai,” katanya kepada pihak media ketika merasmikan Majlis Penyerahan Projek Kawasan Tempat Letak Kereta Serta Lain-lain Kemudahan di Stesen Komuter Nilai.

Dalam masa yang sama, Saripuddin turut berkata, untuk tahun ini, projek membina tempat letak kereta akan dilaksana di Stesen Komuter Batu 3, Shah Alam dan Stesen Komuter Rawang dengan kos keseluruhan dianggar RM50 juta.

“Kita jangka kawasan tempat letak kereta bagi semua stesen ini akan siap pada 2018,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) Datuk Seri Dr Roslan Md Taha berkata projek tempat letak kereta berkonsepkan ‘Park And Ride’ yang dilaksanakan pihaknya di Stesen Komuter Nilai itu merupakan sebahagian inisiatif Strategi Lautan Biru antara JKR dan Kementerian Pengangkutan.

“Apa yang membanggakan projek ini bukan sahaja berjaya disiapkan pada masa yang ditetapkan tetapi juga kita tutup fail dan akaun projek, bermakna tidak ada lagi isu berbangkit dari segi tuntutan kos tambahan dan sebagainya selepas ini,” kata Roslan.

Projek kawasan tempat letak kereta di Stesen Komuter Nilai itu siap dibina dalam tempoh 10 bulan dengan kos RM3.6 juta dan skop projek termasuk pemasangan papan tanda penunjuk arah di persimpangan jalan ke stesen, laluan pejalan kaki berbumbung serta pemasangan sistem kamera litar tertutup.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required