Maserati Quattroporte facelift tiba di Malaysia – varian GranSport, GranLusso; 3.0 V6, harga dari RM779k

Maserati Quattroporte facelift tiba di Malaysia – varian GranSport, GranLusso; 3.0 V6, harga dari RM779k

Maserati telah mengumumkan ketibaan model facelift bagi Maserati Quattroporte di Malaysia, yang ditawarkan dengan tiga bentuk iaitu Quattroporte, Quattroporte S dan Quattroporte GTS. Dan kesemua varian adalah pacuan roda-belakang.

Bagi model asas Quattroporte, ia mampu menghamburkan lebih 20 hp berbanding sebelum ini, menjadikannya dengan sejumlah kuasa 350 hp dan tork 500 Nm dari enjin 3.0 liter pengecas turbo berkembar V6. Manakala V6 pula mampu menghasilkan kuasa sebanyak 410 hp dan tork 550 Nm, dengan enjin yang sama iaitu 3.0 liter turbo V6. Bagi Quattroporte GTS pula, dipadankan dengan enjin 3.8 liter pengecas turbo berkembar V8 dengan terjahan kuasa sehingga 530 hp dan tork 710 Nm.

Bagi pacuan 0-100 km, model asas Quattroporte mampu mencatat masa dalam tempoh 5.5 saat dan menjejaki kelajuan maksimum sehingga 270 km/j. Menurut Maserati, Quattroporte S pula mampu mencatat masa 5.1 saat dan kelajuan maksimum 286 km/j. Sementara Quattroporte GTS pula dengan 4.7 saat dan kelajuan maksimum mencecah 310 km/j.

Maserati Quattroporte facelift tiba di Malaysia – varian GranSport, GranLusso; 3.0 V6, harga dari RM779k

Bagi semua versi, pacuan disalurkan dari roda belakang menerusi transmisi automatik ZF lapan-kelajuan, sementara peredam Skyhook kawalan elektronik pula menguruskan pergerakan badan Quattroporte.

Model Quattroporte facelift ini diberzakan mengikut bampar yang direka semula, dengan profil matte black di hadapan dan matte black extractor untuk belakang. Kawalan Air Shutter pelarasan elektrik mengawal aliran udara ke bahagian hadapan kereta dan juga mengawal selia suhu penyejuk, manakala seretan pula dikurangkan sehingga 10% dengan rekaan bawah dan air conveyor yang lebih rata.

Maserati Quattroporte facelift tiba di Malaysia – varian GranSport, GranLusso; 3.0 V6, harga dari RM779k

Dengan dua varian, GranSport dan GranLusso, ia tampil lebih sporty dan mewah. Ditawarkan dengan pelbagai penambahbaikan, sementara GTS yang dikuasakan oleh V8 turut ditawarkan pada kedua-dua varian tersebut sebagai standard. Profil GranLusso menggabungkan skirt sisi, sementara bahagian belakang pula tampil dengan ukiran reflektor dan spoiler yang sama dengan warna badan, dipadankan dengan rim Mercurio 20-inci dan kaliper brek hitam.

Ruang dalaman GranLusso pula menerima rekaan pilihan Ermenegildo Zegna Edition dengan menampilkan fabrik sutera pada tempat duduk, pintu, headliner dan pelindung matahari. Sementara kayuan Radica menjadi hiasan pada papan pemuka dan roda stereng. Elemen lain yang turut ditampilkan termasuklah pedal kaki berkuasa, tirai matahari belakang larasan elektrik, empat zon penyaman udara, tempat duduk belakang dengan suhu panas dan kemasukan tanpa kunci.

Sementara itu, GranSport menawarkan elemen yang lebih agresif di bahagian hadapan, manakala bahagian belakang pula dihiasi dengan spoiler hitam berkilat. Sebagai pilihan, gril hadapan bagi GranSport boleh ditempah dalam kekemasan hitam berkilat. Tona biru turut ditampilkan pada logo hadapan Trident dan sisi Saetta, sementara rim Titano 21-inci turut dihiasi biru Trident.

Untuk bahagian dalam GranSport, tempat duduk hadapan dan belakang direka secara berlainan, menampilkan konsep “prestasi pemanduan sport yang dipertingkatkan,” menurut Maserati. Manakala roda stereng pula menampilkan kekemasan sama ada gentian karbon atau pun kulit sepenuhnya. Kekemasan hitam berkilat turut digunakan pada papan pemuka, manakala material aluminium pada pedal penukar gear di belakang roda stereng, serta keluli tahan karat untuk pedal kaki. Pilihan Pek Karbon turut ditawarkan secara tambahan bagi GranSport, dengan cermin sisi, pemegang pintu dan pelindung tiang-B dihiasi dengan gentian karbon.

Maserati Quattroporte facelift tiba di Malaysia – varian GranSport, GranLusso; 3.0 V6, harga dari RM779k

Bagi Quattroporte ini, ia menerima elemen termasuk unit infotainme dengan paparan pelbagai-sentuhan kapasitif 8.4-inci, yang boleh disambung dengan Apple CarPlay dan Android Auto, berkongsi ruang konsol tengah dengan kawalan suhu baharu dan tempat penyimpan barang baharu. terowong tengah turut menerima padanan lid baharu dengan ruang storan telefon bimbit, serta tuil gear, tombol fungsi dan pemutar nada suara turut diberi rekaan semula.

Bagi menambah rasa keselesaan, pengesan kualiti udara baharu boleh mengesan tahap pencemaran dari luaran dan menghalangnya daripada memasuki kabin Quattroporte. Bagi keselamatan hadapan, sistem bantuan pemanduan termaju turut ditawarkan dan pakej ini termasuklah kawalan kelajuan adaptif dengan fungsi Stop&Go, amaran penukaran lorong, amaran pelanggaran hadapan dengan bantuan brek serta brek kecemasan sendiri.

Dengan harga bermula RM778,800 bagi model asas Quattroporte, sementara Quattroporte S dan GTS pula hanya boleh didapati berdasarkan permintaan. Semua model turut ditawarkan dengan waranti tiga-tahun, pakej servis 60,000 km dan harga termasuk cukai dan duti tempatan.

Maserati Quatrroporte GranLusso

Maserati Quattroporte GranSport

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required