Toyota Fortuner terima status EEV, harga turun RM16k

Toyota Fortuner terima status EEV, harga turun RM16k

Berita baik dipermulaan 2017 bagi penggemar SUV keluaran Toyota. Bermula hari ini, harga bagi Toyota Fortuner akan dikurangkan harganya sehingga RM16,000; model berkenaan menerima kelayakan sebagai sebuah kenderaan cekap tenaga (EEV) di Malaysia.

Dengan insentif yang diberikan di bawah Dasar Automotif Nasional ketika ini, harga-harga baru bagi Fortuner adalah seperti berikut; Toyota Fortuner 2.7 SRZ 4×4 (RM183,800) dan Toyota Fortuner 2.4 VRZ 4×4 (RM175,400). Harga yang dinyatakan ini ialah harga atas jalan termasuk insurans untuk Semenanjung.

“Kami berbesar hati kerana Fortuner kini diiktiraf sebagai kenderaan EEV. Sejak pengumuman Dasar Automotif Nasional pada Januari 2014, UMW Toyota menyokong dasar berkenaan; pemasangan kenderaan EEV kami di sini menjadi petunjuk kepada komitmen kami.

“UMW Toyota Motor juga berkerjasama dengan lebih dekat dengan Toyota Motor Corporation untuk mengenalpasti model-model akan datang yang akan dipasang di sini agar ia menepati kriteria EEV,” jelas Timbalan Pengerusi UMW Toyota Motor, Akio Takeyama.

Toyota Fortuner terima status EEV, harga turun RM16k

“Lebih penting, kelayakan terhadap status EEV ini juga menjadi cerminan kepada pelaburan yang dilakukan, pemindahan teknologi, penghasilan komponen tempatan serta sumbangan ekonomi syarikat untuk negara,” ujar Presiden UMW Toyota Motor, Ravindran Kurusamy.

“Toyota Fortuner merupakan SUV 4×4 pertama yang layak menerima status EEV, selain menjadi model dengan harga yang paling berpatutan dalam kelasnya. Ia juga merupakan model keempat Toyota yang dipasang di Malaysia yang menerima status EEV yang sama setakat ini, selain Camry, Vios dan Innova,” tambah beliau.

Dalam menepati kriteria EEV, Fortuner 2.7 liter petrol dan 2.4 liter turbodiesel ditala untuk mendapatkan kecekapan penggunaan bahan api terbaik daripada tangki 80 liter yang tersedia. Begitu juga dengan transmisi automatik enam-kelajuan yang diselia secara elektronik – semuanya untuk tujuan mendapatkan kecekapan yang tinggi.

Fortuner diberikan penarafan ASEAN NCAP lima-bintang bagi aspek keselamatan dan ketahanan casisnya untuk memberikan perlindungan terbaik kepada penumpang. Bagi model tahun 2017, spesifikasinya kekal sama seperti sejak ia mula diperkenalkan pada Mei 2016.

Varian paling tinggi dilengkapi antara lain dengan lampu utama Bi-LED, tujuh beg udara SRS dan kawalan kestabilan VSC. Selain itu, ia juga hadir dengan jaminan 5 tahun tanpa had perbatuan. Untuk mengetahui lebih lanjut berkaitan model ini, anda boleh layari laman Carbase.my.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required