Audi SQ5 diperkenalkan di Detroit dengan 3.0L turbo V6 – 354 hp dan 500 Nm; 0-100 km/j hanya 5.4 saat

Audi SQ5 diperkenalkan di Detroit dengan 3.0L turbo V6 – 354 hp dan 500 Nm; 0-100 km/j hanya 5.4 saat

Menjadikan North American International Auto Show (NAIAS) 2017 sebagai medan memperkenalkan model baharu atau konsep akan datang, pastinya menjadi rebutan oleh kebanyakan pengeluar kenderaan sedunia. Ini termasuklah Audi yang mengambil kesempatan itu untuk memperkenalkan Audi SQ5 baharu, versi SUV prestasi tinggi, yang kini hadir dengan generasi kedua.

Kini ia ditampilkan dengan enjin 3.0 liter pengecas turbo V6 (dari S4 dan S5), yang mampu memberikan kuasa sehingga 354 hp dan tork 500 Nm, menggantikan penjana kuasa terdahulu iaitu 3.0 liter supercharged V6 (354 hp/470 Nm). Audi berkata dengan penjana kuasa baharu ini, ia adalah 14 kg lebih ringan berbanding sebelum ini dan menampilkan twin-scroll turbo, yang diletakkan di antara blok enjin V dengan bukaan sudut 90-darjah untuk binaan yang lebih padat dan laluan aliran gas yang lebih pendek.

Kuasa disalurkan menerusi transmisi automatik tiptronic lapan-kelajuan dan sistem pacuan semua-roda quattro. Bagi prestasinya, ia boleh mencatatkan 5.4 saat bagi pacuan 0-100 km/j (0.4 saat lebih pantas berbanding sebelum ini), dengan kelajuan maksimum sehingga 250 km/j.

Audi SQ5 diperkenalkan di Detroit dengan 3.0L turbo V6 – 354 hp dan 500 Nm; 0-100 km/j hanya 5.4 saat

Berkenaan dengan dinamik, SQ5 ini dilengkapi dengan suspensi udara adaptif dan sport differential yang mengedarkan tork antara roda belakang dengan dua fasa superposition, dan boleh menyalurkan kesemuanya pada satu roda sekiranya perlu.

Selain itu, ia turut menampilkan sistem stereng dinamik, dengan jumlah nisbah gear pelbagai yang berganting pada kelajuan kenderaan dan sudut stereng. Dengan sistem ini, bersama kadar respons bagi enjin dan transmisi, ia dikawal oleh sistem pemilihan pemanduan Audi.

Bagi mengelakkan tiada yang terkeliru di antara SQ5 dengan model standard, SUV ini didatangkan dengan bampar hadpaan dan belakang yang sporty, di samping corong pengambilan udara spesifik-S, peredam, dua kepingan gril melintang, corong paip ekzos dan logo spesifik-S. Di bahagian dalamnya, ia turut disertakan dengan tempat duduk sport S dengan Alcantara/kulit, yang boleh dipertingkatkan dengan kulit Nappa. Logo S juga dipaparkan pada ambang pintu iluminasi dan roda stereng.

Selain itu, ia turut disertakan dengan navigasi MMI, MMI all-in-touch dan paparan 8.3-inci. Serta mod paparan sport eksklusif buat SQ5 untuk Kokpit Maya Audi, Apple CarPlay dan Android Auto, sistem bunyi Bang & Olufsen, paparan utama pilihan, bersama set bantuan pemanduan dan keselamatan komprehensif.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required