Mazda perkenal enjin HCCI pada penghujung 2018

Mazda perkenal enjin HCCI pada penghujung 2018

Mazda bakal memperkenalkan enjin pembakaran dalam dengan teknologi baharu, yang akan memberikan peningkatan kecekapan bahan api sehingga 30%. Enjin berkenaan yang bakal membuat kemunculan sulungnya pada penghujung tahun hadapan – menampilkan teknologi Homogeneous Charge Compression Ignition (HCCI), yang menggunakan tekanan untuk memulakan pembakaran tanpa penggunaan palam pencucuh, lapor Nikkei Asian Review.

Tiada perincian teknikal didedahkan setakat ini tetapi menurut Mazda mereka telah menemui kaedah untuk menghasilkan pembakaran yang lebih efisien dengan menggunakan tekanan, berbanding menggunakan palam pencucuh pada enjin konvensional biasa.

Berbanding enjin petrol konvensional yang memerlukan palam pencucuh (spark plug) atau enjin diesel yang memerlukan suntikan bahan api untuk memulakan pembakaran setelah campuran udara-bahan api dimampatkan dalam kebuk pembakaran, enjin HCCI ini sebaliknya hanya memerlukan titik pembakaran yang terjadi secara semula jadi dengan nisbah mampatan yang tinggi dan campuran udara-bahan api pada keadaan lean (bahagian udara lebih banyak berbanding bahagian bahan api dalam nisbah campuran).

Mazda perkenal enjin HCCI pada penghujung 2018

Ini membuatkan pembakaran berkenaan berlaku pada suhu yang lebih rendah berbanding enjin pembakaran lain. Oleh itu, selain dari menggunakan bahan api dengan jumlah yang lebih sedikit, suhu rendah berkenaan mampu untuk melenyapkan hampir keseluruhan penghasilan gas berbahaya Nitrogen Oksida (NOx).

Enjin baharu ini akan diletakkan sebagai enjin SkyActiv generasi-kedua yang disasarkan sebagai enjin dengan teknologi mesra alam dan bakal menjana Mazda 3 baharu (atau dikenali juga sebagai Axela di Jepun) tahun hadapan. Laporan Nikkei itu juga menyatakan, penggunaan enjin tersebut juga bakal diperluaskan kepada model lain.

Untuk pasaran global, Mazda mensasarkan pasaran Amerika Syarikat dan Eropah, tetapi menyatakan mereka bercadang untuk memperkenalkan enjin baharu yang bakal memberikan penggunaan petrol sekitar 30 km seliter kepada Mazda 3 ini ke pasaran membangun pada 2030.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required