Mercedes-Benz akan tambah tiga lagi model kompak, MFA2 digunakan untuk A-Class sedan dan GLB

Mercedes-Benz akan tambah tiga lagi model kompak, MFA2 digunakan untuk A-Class sedan dan GLB

Barisan kenderaan kompak oleh Mercedes-Benz akan ditambah sebanyak tiga model lagi menjelang tahun 2020, dan ini akan menjadikan keseluruhannya lapan model, berbanding lima sekarang ini. Dua daripadanya adalah A-Class sedan dan GLB, manakala lima model kompak sekarang ini – A-Class, B-Class, CLA, CLA Shooting Brake dan GLA masing-masing akan menerima model pengganti.

Platform MFA2 yang digunakan dikatakan lebih tegap dan ringan, hasil penggunaan luas besi berketahanan tinggi, dan boleh terus digunakan untuk kedua-dua pacuan dua roda hadapan dan pacuan empat roda. A-Class generasi seterusnya akan menggunakan transmisi automatik klac berkembar sembilan kelajuan; dan bersama transmisi manual, kedua-duanya akan juga digunakan untuk A-Class yang akan datang, seperti juga enjin empat dan tiga silinder.

Mercedes-Benz akan tambah tiga lagi model kompak, MFA2 digunakan untuk A-Class sedan dan GLB

Platform MFA2 juga mampu memberikan lebih fleksibiliti, dengan variasi jarak roda dan lebar antara tayar boleh digunakan. Dengan model SUV kompak GLA sudah sedia untuk menerima pengganti, GLB yang baru juga akan menjadi satu lagi SUV kompak syarikat itu, tetapi lebih ranggi dan diletakkan atas daripada GLA. SUV kompak baharu ini dirancang untuk dikeluarkan dalam dua pilihan – jarak roda biasa dengan lima tempat duduk dan jarak roda lebih panjang dengan tujuh tempat duduk.

Kilang baharu untuk model kompak baharu Mercedes-Benz ini sedang dibina di Aguascalientes, Mexico, di mana model GLA akan datang juga akan dikeluarkan di situ, diikuti oleh A-Class sedan empat pintu. Versi A-Class sedan dengan jarak roda lebih panjang juga sedang dibangunkan untuk pasaran China, bersama GLB jarak roda panjang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required