Volkswagen Group jual 10.3 juta kenderaan pada 2016 walaupun diselubungi krisis skandal Dieselgate

Volkswagen Group jual 10.3 juta kenderaan pada 2016 walaupun diselubungi krisis skandal Dieselgate

Walaupun dilihat sedang bergelut dengan skandal penipuan Dieselgate yang masih lagi belum berkesudahan sejak 2015, Volkswagen Group berjaya menamatkan tahun 2016 dengan rekod jualan kenderaan melebihi 10 juta unit. Jualan dari jenama-jenama di bawah naungannya termasuk Audi, Porsche, Seat, Skoda dan Volkswagen sendiri mencatatkan pertumbahan sebanyak 3.8% berbanding tahun lalu iaitu 10.3 juta, dari 9.93 juta pada 2015.

Setakat ini, jumlah jualan untuk tahun 2016 yang diumumkan oleh VW Group tersebut merupakan yang terbesar berbanding pengeluar-pengeluar lain. Toyota yang mencatatkan jualan lebih tinggi dari VW pada tahun 2015 walau bagaimanapun masih lagi belum mengumumkan prestasi jualan bagi tahun lalu, dan dijangka bakal melakukannya pada bulan hadapan. Toyota juga sebelum ini pernah menyatakan mereka mensasarkan untuk menjual 10.09 juta kenderaan pada 2016.

Jualan VW di Amerika Syarikat merosot kepada 2.6% pada 2016, tetapi prestasi kumpulan berkenaan pada pasaran China agak memberangsangkan dengan peningkatan kepada 12.2%. Pasaran China juga menunjukkan peningkatan jualan kenderaan dari Eropah paling tinggi tahun lalu sejak 2007, dan VW merupakan peneraju jenama-jenama dari benua berkenaan.


Klik untuk besarkan

“2016 merupakan tahun yang mencabar buat kami. Kami mencatatkan kemajuan dalam menyelesaikan dan mengatasi krisis diesel pada masa yang sama memulakan proses perubahan asas dengan ‘Together – Strategy 2025’ bagi membolehkan Volkswagen bersedia untuk mobiliti akan datang. Namun begitu, kami berjaya untuk menstabilkan operasi perniagaan dalam situasi yang sukar: hakikatnya kami telah menyerahkan lebih daripada 10 juta kenderaan kepada pelanggan tahun lalu mengangkat Kumpulan dan jenamanya serta kami menuju ke masa hadapan,” kata CEO VW Matthias Müller.

“Pada 2017 kami akan menggiatkan usaha kami dalam lapangan teknologi utama pada masa hadapan, dalam e-mobiliti, kenderaan pemanduan automatik, digitalisasi produk kami dan syarikat kami. Pada masa yang sama, walaupun, kami tidak akan mengabaikan perniagaan utama pada hari ini. Jenama-jenama di bawah Kumpulan kami akan membawa lebih dari 60 kenderaan baharu ke atas jalan raya untuk pelanggan mereka pada tahun-tahun mendatang,” tambah Müller.

Tahun ini Volkswagen Group bakal menyajikan pasaran automotif global dengan model-model baharu utama seperti VW Polo dan Toureg, Skoda Yeti, Seat Ibiza, Porsche Cayenne, Audi A8 dan Bentley Continental GT.

“Kami turut meneruskan serangan e-mobiliti kami secara sistematik dan akan melancarkan lebih dari 10 model dengan pacuan elektrik pada 2017/18,” jelas Müller.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required