Hyundai Ioniq HEV Plus naik harga – kini RM114,008

Hyundai Ioniq HEV Plus naik harga – kini RM114,008

Faktor harga bagi Hyundai Ioniq Hybrid yang dilancarkan November lalu menjadi antara kelebihannya – namun, perkara itu tidak lama, sekurang-kurangnya bagi varian paling tinggi, HEV Plus. Harganya kini meningkat menjadi RM114,008.

Sewaktu pelancarannya, varian berkenaan dijual pada harga RM110,828 atas jalan tanpa insurans, sebelum dinaikkan kepada harga baru berkenaan – naik sebanyak RM3,175. Walaupun begitu, ia kekal menjadi sebuah kereta dengan penawaran nilai yang sangat berbaloi, mengambil kira senarai spesifikasi serta ciri keselamatan yang melengkapinya.

Antara ciri yang dipasang adalah Smart Cruise Control (SCC), Autonomous Emergency Braking (AEB) dan Lane Keeping Assist System (LKAS). Varian standardnya bagaimana pun kekal dijual pada harga RM100,328.

Hyundai Ioniq HEV Plus naik harga – kini RM114,008

Ioniq dilengkapi enjin 1.6 liter Kappa GDI, suntikan terus dengan kitaran Atkinson; ia menjana 105 PS pada 5,700 rpm dan tork 147 Nm pada 4,000 rpm. Ia didakwa mampu mencapai kadar kecekapan suhu (thermal efficiency) yang tinggi iaitu 40%.

Motor elektrik yang digunakan pula menghasilkan 44 PS kuasa dengan 170 Nm tork, dilengkapi juga dengan bateri lithium-ion polymer (LiPo) 1.56kW dan transmisi automatik klac berkembar (DCT) enam-kelajuan. Output keseluruhan kereta ini ialah 141 PS dan 265 Nm tork. Menurut Hyundai, kecekapan motor elektrik ini mencecah kadar 95%, sementara kotak gear DCT juga mampu mencapai kadar kecekapan 95.7%.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut berkaitan model ini, anda boleh rujuk laporan pandu uji yang sempat kami sediakan sebelum ini.

Hyundai Ioniq HEV Plus

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required