Pelancaran model baharu mampu tingkatkan jualan kenderaan di Malaysia untuk 2017 – laporan

Selepas mengalami penurunan jualan kenderaan yang kurang memberangsangkan pada tahun lalu, industri automotif tempatan dijangka mencatatkan pertumbuhan pada 2017. Menurut Penganalisis Hong Leong Investment Bank (HLIB), Daniel Wong, terdapat dua faktor utama yang bakal mempengaruhi jualan kenderaan di negara ini ialah pelancaran model baharu dan pemulihan sentimen pengguna.

Laporan yang disiarkan oleh Berita Harian ini menyebut, HLIB menjangka jumlah keseluruhan industri (TIV) bagi 2017 akan mencecah 600,000 unit, meningkat 5% berbanding setahun lalu.

Katanya, pengeluar kenderaan yang melancarkan model baharu pada separuh kedua 2016 dan 2017 berkemungkinan mampu menguasai pasaran. Kesan “Trading Down” atau mengurangkan sebahagian ciri pada kenderaan bagi disesuaikan dengan kehendak pelanggan pada 2017 akan memberikan kelebihan daya saing kepada pengeluar kereta nasional, daripada 46.7% kepada 48.2%.

“Dijangkakan Toyota dan Nissan tidak akan melancarkan sebarang model baharu pada tahun ini. Proton pula akan kekal meraih penguasaan pasaran pada 2017 hasil sumbangan penuh model baharu yang dilancarkan pada suku keempat 2016 dan satu lagi model pada tahun ini. Bagaimanapun, secara keseluruhannya 2017 akan menjadi satu lagi tahun yang mencabar kepada industri automotif,” ujar Wong lagi.

Pelancaran model baharu mampu tingkatkan jualan kenderaan di Malaysia untuk 2017 – laporan

Selain pelancaran model baharu, Wong turut berkata, “Kami jangka keyakinan pengguna secara perlahan-lahan akan meraih momentum pada 2017, apabila mereka mula menyesuaikan diri dengan keadaan pasaran. Ia termasuk kebimbangan terhadap kelemahan ringgit, harga bahan api lebih tinggi, pengurangan subsidi dan kenaikan kos pengangkutan.”

Tambahnya lagi, awal tahun ini pengguna berkemungkinan menangguhkan pembelian barangan besar termasuk kereta dan mengekalkan status semasa seperti menggunakan kereta sedia ada, berkongsi kereta atau pengangkutan awam bagi mengehadkan komitmen kewangan masing-masing. Apatah lagi sistem pengangkutan awam di negara ini yang telah dipertingkatkan termasuk operasi sambungan LRT dan laluan MRT. Ini mendorong orang ramai memilih untuk menggunakan pengangkutan awam dan mengurangkan kecenderungan membeli kereta yang lebih selesa.

“Justeru, permintaan bagi kereta dijangka kurang memberangsangkan sekurang-kurangnya pada separuh pertama 2017, sebelum mencatatkan peningkatan menuju ke penghujung tahun apabila pengguna secara beransur membiasakan diri dengan perubahan pasaran,” katanya.

Dalam masa yang sama, Wong turut berkata kelemahan ringgit berbanding mata wang lain khususnya dolar AS dan yen meningkatkan secara mendadak struktur kos input pengeluar dan menjejaskan margin mereka sejak dua tahun lalu.

“Sama dengan situasi pada 2016, kami percaya sebarang kenaikan harga yang cuba dilakukan pengeluar hanya akan memakan diri dan sebaliknya mereka masih perlu bergantung kepada strategi pemasaran jualan agresif bagi meningkatkan jumlah jualan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required