Subaru Impreza 2017 dilancarkan di Singapura – sedan dan hatchback; NA 1.6L dan 2.0L CVT dengan AWD

Subaru Impreza 2017 dilancarkan di Singapura – sedan dan hatchback; NA 1.6L dan 2.0L CVT dengan AWD

Subaru Impreza generasi kelima secara rasminya dilancarkan di Singapore Motor Show hari ini, selepas beberapa bulan lalu Kereta Tahunan Jepun 2016-2017 ini tampil buat kali pertama di New York International Auto Show tahun lalu.

Untuk pasaran Singapura, pengedar serantau Subaru, Motor Image, menawarkan kereta di bawah segmen-C ini sama ada dalam bentuk sedan empat-pintu atau hatchback lima-pintu, setiap satunya dengan tiga varian untuk dipilih iaitu 1.6i, 1.6i-S dan 2.0i-S.

Semua varian Impreza ini didatangkan dengan sistem Symmetrical AWD Subaru dan automatik Lineartronic CVT, dipadankan sama ada dengan enjin FB16 1.6 liter empat-silinder (114 PS pada 6,200 rpm, 150 Nm pada 3,600 rpm) atau enjin yang dipertingkatkan FB20 2.0 liter suntikan-terus empat-silinder (156 PS pada 6,000 rpm, 196 Nm pada 4,000 rpm). Malahan sistem henti melahu turut didatangkan secara standard buat semua varian.

Merupakan model pertama yang dibina dengan Subaru Global Platform serba baharu, Impreza baharu ini juga dikatakan telah menjalani peningkatan signifikan berbanding generasi sebelumnya, bagi sudut NVH, dinamik pemanduan dan keselamatan.

Subaru Impreza 2017 dilancarkan di Singapura – sedan dan hatchback; NA 1.6L dan 2.0L CVT dengan AWD

Platform baharu ini turut didatangkan dengan jarak roda yang lebih panjang iaitu 2,670 mm (+20 mm), dan terdapat juga perubahan bagi dimensi kereta ini juga. Kini Impreza berukuran 40 mm lebih panjang bagi sedan (4,625 mm) dan hatchback (4,460 mm), 1,775 mm lebar (-20 mm) dan 1,480 mm tinggi (+5 mm).

Malah kerangkanya juga telah disemak semula sepenuhnya dengan falsafah rejaan ‘Dynamic x Solid’ seperti mana yang pernah dipertontonkan pada model konsep di Tokyo dan Los Angeles pada 2015.

Kini ia turut menampilkan imej yang lebih berketerampilan, termasuk gril hadapannya dengan kepingan tunggal yang turut menempatkan logo di tengahnya. Malahan varian 1.6i turut dilengkapi dengan lampu utama halogen (1.6i-S dan 2.0i-S menerima responsif-stereng, unit LED automatik dengan lampu nyalaan siang LED berbentuk-C). Kesemua varian turut menerima lampu kabus hadapan.

Selain itu, model asas 1.6i menerima roda aloi 16-inci dibaluti tayar 205/55, sementara unit 17-inci (dengan tayar 2.5/50) untuk 1.6i-S dan 2.0i-S. Di belakangnya, ia turut dilengkapi dengan lampu baharu yang lebih berkilat berbanding sebelum ini.

Lebih kurang sama dengan lain-lain model Subaru, ia juga ditampilkan dengan grafik pencahayaan berbentuk-C seperti pada Forester dan XV. Lain-lain elemen luaran termasuklah cermin sisi boleh dilipat secara elektronik dengan lampu isyarat LED, bumbung matahari berkuasa dan pembersih lampu utama untuk semua varian kecuali 1.6i.

Bahagian kabin juga telah diberi perubahan besar-besaran, termasuk menampilkan rekaan papan pemuka baharu (bagi spesifikasi Jepun yang dilihat di sini) dengan lebih bersudut dan kontemporari berbanding model sebelumnya. Elemen baharu lain termasuklah roda stereng, tuil gear, peralatan suis dan kluster instrumen. Tidak seperti pasaran lain, Impreza spesifikasi Singapura turut didatangkan dengan brek parkir elektronik untuk semua variannya.

Elemen yang paling menyerlah di sini ialah sistem infotainmen dengan skrin sesentuh, iaitu unit 6.5-inci untuk 1.6i, sementara dua lagi varian masih kekal dengan skrin 8.0-inci. Kedua-dua sistem didatangkan dengan sambungan Apple CarPlay, arahan pengesan suara, USB dan AUX.

Di atas paparan pelbagai-info 6.3-inci, menunjukkan informasi termasuk suhu luaran, ekonomi bahan api dan lain-lain fungsi kenderaan. Bagi varian tertinggi ‘S’ turut memiliki sistem ‘gred tertinggi’, menurut Motor Image.

Subaru Impreza 2017 dilancarkan di Singapura – sedan dan hatchback; NA 1.6L dan 2.0L CVT dengan AWD

Bagi varian 1.6i-S dan 2.0i-S, ia dilengkapi dengan penghawa dingin automatik dwi-zon, operasi tanpa kunci, kamera pandang belakang, tempat duduk pemandu larasan berkuasa, akses kod PIN (seperti Forester), cermin pandang belakang pengelaman (dimming) auto, pedal aluminium dan roda stereng pelbagai-fungsi secara standard.

Bagi aspek keselamatan pula, kit yang lebih komprehensif turut ditawarkan secara standard buat semua varian iaitu tujuh beg udara (hadapan, sisi, tirai dan bahagian lutut pemandu), Kawalan Dinamik Kenderaan (VDC), cagak ISOFIX, reinforcement beams untuk pintu tepi, ABS, EBD dan bantuan brek.

Walau bagaimana pun, varian 1.6i tidak menerima paparan titik buta, bantuan lampu tinggi, bantuan penukaran lorong dan kepekaan lintasan trafik di belakang.

Walau bagaimana pun, kami dimaklumkan, Impreza biasa ini tidak akan ke pasaran Malaysia, namun ia boleh menjadi prebiu buat XV generasi akan datang. Malah sebelum ini, kami juga pernah memaklumkan kilang pemasangan Tan Chong di Segambut yang memasang XV dan Forester, juga telah bersedia untuk memulakan operasi bagi model Subaru dengan menggunakan platform generasi akan datang, termasuk XV serba baharu.

GALERI: Subaru Impreza 2017 – spesifikasi USA

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required