Subaru XV generasi baharu dijangka ke M’sia Q4 2017 – kumpulan pertama CBU, CKD 6 bulan selepasnya

Subaru XV generasi baharu dijangka ke M’sia Q4 2017 – kumpulan pertama CBU, CKD 6 bulan selepasnya

Berikutan pelancaran Subaru Impreza generasi kelima di Singapura, satu lagi berita yang didedahkan ialah XV generasi akan datang dijangka tiba di pasaran Malaysia pada suku keempat (Q4) tahun ini.

Informasi ini didedahkan sendiri oleh Glenn Tan, pengarah eksekutif Tan Chong International ketika sesi temubual semalam, di mana beliau turut menambah kumpulan pertama bagi SUV berkenaan adalah bagi unit import-sepenuhnya (CBU), sebelum disusuli dengan model pemasangan tempatan (CKD) enam bulan kemudian.

Sebelum ini, beliau berkata kilang pemasangan di Segambut telah bersiap sedia untuk memproduksikan model Subaru akan datang yang menggunakan Subaru Global Platform. Kini kilang tersebut memproduksikan model facelift bagi XV dan Forester, kedua-duanya telah dilancarkan pada tahun lalu.


Subaru Impreza (Kereta stunt Russ Swift)

XV baharu buat pertama kalinya dipertontonkan dalam bentuk konsep mada Mac 2016, dan ia akan dibangunkan dengan binaan yang sama digunakan pada Impreza yang baru dilancarkan. Laporan sebelum ini menyebut, ia menggunakan adunan yang sama dengan model sedia ada – dengan road clearance yang lebih tinggi dan beberapa lapisan yang cukup bergaya.

Walau pun Fuji Heavy Industries (FHI) atau bakal menjadi Subaru Corporation, masih belum mendedahkan perincian mengenai XV baharu, namun secara visualnya ia kelihatan lebih kurang sama dengan model Impreza yang dimodifikasi bagi kegunaan jentera stunt Tuss Swift yang dipamerkan di Singapore Motor Show. Di mana telah ditambah bump stop pada bahagian suspensi untuk membolehkan ia memberikan lebih clearance untuk Swift melakukan demostrasi pemanduan secara dua-roda.

Bagi perkara yang berkaitan, Tan turut menyatakan Impreza versi lima-pintu (bagi yang berminay), boleh diperkenalkan di pasaran Malaysia (buat masa ini tiada perancangan untuk itu), mungkin berdasarkan permintaan.

GALERI: Subaru XV Concept

GALERI: Subaru Impreza 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required