BMW 4 Series LCI didedahkan – gaya, suspensi baharu

BMW 4 Series LCI didedahkan – gaya, suspensi baharu

Selepas hampir dua tahun diberikan kepada F30 3 Series, facelift Life Cycle impulse (LCI) akhirnya diberikan pula kepada model BMW 4 Series. F32 Coupé, F33 Convertible, F36 Gran Coupé empat pintu, F82 M4 Coupé dan F83 M4 Convertible semuanya mendapat peningkatan rupa dan mekanikal bagi menjadikannya lebih hebat untuk menentang saingan seperti Audi A5 dan Mercedes-Benz C-Class Coupe dan Cabriolet.

Pada bahagian luar, perubahan yang dilakukan membawa rekaan barisan 4 Series lebih hampir kepada 4 Series Coupé Concept. Kini terdapat lampu utama LED penuh secara standard dan lampu kabus LED – dengan unit lampu siang LED adaptifnya menggunakan rekaan heksagon ‘corona ring’ yang lebih tebal – serta tambahan kemasan pada sekeliling salur udara di bawah untuk versi Sport dan Luxury.

Pada bahagian belakang, terdapat lampu LED penuh, dengan rekaan berlengkung dan berbentuk L untuk light guide, serta bampar rekaan baharu. Turut disediakan adalah empat rekaan rim baharu – 18 dan 19 inci – setiap satunya untuk model Advantage, Sport, Luxury dan M Sport. Pilihan warna baharu Sunset Orange dan Snapper Rocks Blue turut disediakan. Kedua-dua rim dan warna baharu ini adalah eksklusif untuk 4 Series sahaja.

BMW 4 Series LCI didedahkan – gaya, suspensi baharu

Di dalam, pembaikan yang diberi tidak begitu ketara, dan boleh dikatakan menyerupai seperti apa yang dilakukan pada 3 Series. Terdapat kemasan krom dan electroplated pada beberapa bahagian, hitam berkilat di keliling butang kawalan pendingin hawa dan audio, pemegang cawan boleh lungsur dan balutan kulit berkualiti tinggi pada roda stereng sport standard, serta jahitan di atas papan pemuka.

Terdapat juga piihan warna kulit Dakota baharu yang termasuk Midnight Blue, Cognac dan Ivory White, serta kemasan Carbon Aluminium, Light Fineline dan High-gloss Black. Satu lagi kelengkapan unik bagi 4 Series LCI adalah panel paparan pelbagai fungsi digital penuh, yang diambil daripada F10 5 Series LCI. Turut disertakan adalah sistem navigasi profesional yang dinaik taraf dengan beberapa fungsi, seperti pada G30 5 Series.

Di bawah badan ini, versi Coupé dan Gran Coupé kini menggunakan tetapan suspensi lebih tegap yang disasarkan untuk memberi pemanduan lebih sporty, tanpa menjejaskan keselesaan. Dinamik untuk versi standard, M Sport turut diperbaik. Semua model 4 Series LCI kini mempunyai kestabilan di jalan lurus lebih baik serta stereng yang lebih komunikatif, manakala pilihan tayar prestasi disediakan untuk model 430i dan 430d ke atas.

BMW 4 Series LCI didedahkan – gaya, suspensi baharu

Pilihan enjin masih lagi sama seperti tahun lepas, sewaktu 4 Series menerima peningkatan enjin daripada 3 Series LCI. Ini termasuk unit B48 2.0 liter turbo empat silinder berkuasa 184 hp untuk 420i dan 252 hp untuk 430i, B58 3.0 liter turbo enam silinder berkuasa 326 hp pada 440i, dan B47 2.0 liter turbodiesel 190 hp untuk 420d dan 224 hp untuk 425d.

Sementara itu, 430d berkuasa 258 hp dan 435d berkuasa 313 hp dijana oleh enjin N57 3.0 liter turbo diesel enam silinder yang sama, seperti sebelum ini. Bagi transmisi, terdapat pilihan kotak gear manual enam kelajuan atau automatik lapan kelajuan ZF. Kotak gear automatik ini datang terus pada model 430i xDrive, 430d, 435d dan 440i Convertible dan Gran Coupé. Sistem pacuan semua roda xDrive datang secara terus pada model 435d dan boleh dipilih untuk dilengkapkan pada kebanyakan model yang ditawarkan.

GALERI: BMW 440i Coupé M Sport LCI

GALERI: BMW 430i Convertible Luxury LCI

GALERI: BMW 440i Gran Coupé M Sport LCI

GALERI: BMW M4 Coupé Competition Package LCI

GALERi: BMW M4 Convertible Competition Package LCI

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required