Had laju jalan persekutuan dan negeri diturunkan 10 km/j pada musim cuti perayaan Tahun Baharu Cina

Had laju jalan persekutuan dan negeri diturunkan 10 km/j pada musim cuti perayaan Tahun Baharu Cina

Perhatian kepada semua pengguna jalan raya yang merancang untuk pulang ke kampung halaman pada musim cuti sambutan perayaan Tahun Baharu Cina nanti, kesemua had laju pada jalan persekutuan dan jalan negeri akan diturunkan 10 km/j lebih perlahan daripada biasa sebagai sebahagian dari Ops Bersepadu, menurut laporan The Star.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai mengumumkan, mulai 21 Januari hingga 5 Februri, had laju untuk jalan persekutuan ditetapkan pada 80 km/j manakala untuk jalan negeri pula ditetapkan pada 70km/j. Kenderaan berat juga dilarang daripada menggunakan lebuhraya pada 26, 27, 31 Januari dan juga 1 Februari.

“Pada 2016 sahaja, jumlah kematian disebabkan kemalangan telah naik mendadak sehingga lebih dari 7,000 kemalangan,” kata beliau dan menambah, “ini sangat membimbangkan. Statistik akan kekal sebagai statistik jika kita semua tidak memainkan peranan masing-masing untuk mengurangkan jumlah kemalangan.”

Liow juga menjelaskan berdasarkan statistik berkenaan, jumlah kemalangan maut meningkat dari 6,193 pada 2015 kepada 6,570 tahun lalu. Jumlah kematian juga turut meningkat dari 6,706 kepada 7,152, manakala jumlah keseluruhan kemalangan dicatatkan pada angka 521,446 bagi tahun 2016, berbanding 489,606 pada tahun sebelumnya.

Beliau juga menyatakan bahawa 80.6% dari kemalangan berkenaan adalah berpunca dari kesilapan manusia, manakala 62.7% kemalangan maut membabitkan penunggang motosikal. “Realiti dari angka-angka ini sepatutnya membuka mata semua pengguna untuk menerapkan sikap cermat dan selamat ketika menggunakan jalan raya,” tegas beliau.

Liow turut menambah penguatkuasaan bersepadu akan dijalankan di bawah Ops Bersepadu, manakala Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) akan menjalankan penilaian terhadap keberkesanan operasi tersebut ketika musim perayaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required