Jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) untuk pengguna Lebuhraya Utara-Selatan sempena sambutan perayaan Tahun Baharu Cina 2017

Jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) untuk pengguna Lebuhraya Utara-Selatan sempena sambutan perayaan Tahun Baharu Cina 2017

Serentak dengan pengumuman rebat 50% diberikan kepada pengguna kereta di Lebuhraya Utara-Selatan yang menggunakan bayaran elektronik selepas tengah malam pada musim cuti sambutan Tahun Baharu Cina, PLUS turut mengumumkan Jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) bagi membolehkan pengguna lebuhraya tersebut merancang perjalanan mereka serta mengelakkan kesesakan trafik di antara 26 Januari hingga 5 Februari.

Menurut Pengarah Urusan PLUS Datuk Azman Ismail, TTA ini diumumkan bagi membantu pihaknya mengagihkan trafik dan mengelakkan kenderaan terkumpul dan ‘bertembung’ di satu-satu lokasi di lebuhraya pada masa yang sama kerana ia boleh menyumbang kepada kesesakan, seterusnya melambatkan perjalanan pengguna lebuhraya.

Berdasarkan TTA kali ini, orang ramai dari Lembah Klang yang menuju ke destinasi yang jauh seperti Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak Utara dan Johor boleh mula bergerak dan memasuki lebuh raya sebelum jam 12:00 tengah hari.

Bagi orang ramai dari Lembah Klang yang menuju ke destinasi yang lebih dekat seperti Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Perak Selatan dan Perak Tengah pula dinasihatkan bergerak dan memasuki lebuh raya selepas jam 2:00 petang.

“Ini membolehkan kenderaan ke destinasi jarak jauh untuk keluar dari lebuh raya sebelum kumpulan kenderaan bagi perjalanan lebih dekat mula memasuki lebuh raya sekaligus, mengelakkan mereka berada di lebuh raya pada masa yang sama dan menyumbang kepada kesesakan,” jelas Azman.

Selain dari TTA ini, PLUS turut mengatur strategi bagi memantapkan operasinya bagi memberikan keselesaan kepada orang ramai sepanjang perjalanan mereka pada hari-hari puncak berkenaan. Strategi tersebut adalah:

  • Menempatkan sebanyak 2,130 kakitangan di 1,130 lorong tol untuk melancarkan transaksi tol
  • Menambah jumlah pasukan PLUSRonda daripada 322 pasukan pada hari biasa kepada 339 pasukan. Ini membolehkan lebih banyak rondaan diadakan untuk membantu orang ramai.
  • Menambah bilangan petugas Pusat Kawalan Trafik yang mengendalikan talian bantuan PLUSLine 1800 88 0000
  • Berkerjasama dengan pelbagai agensi bantuan kecemasan untuk bersedia di 14 lokasi strategik sepanjang lebuh raya
  • Menempatkan kira-kira 1,500 kakitangan penyelenggaraan di kawasan rehat, hentian sebelah dan lebuh raya
  • 440 anggota RELA ditempatkan di 69 lokasi sepanjang lebuh raya untuk membantu pengurusan trafik
  • CMaklumat trafik terkini disediakan menerusi aplikasi PLUS Mobile App, Twitter PLUSTrafik, talian Bebas Tol PLUSLine 1800 88 0000 serta siaran radio-radio utama
  • Tempat meletak kenderaan tambahan disediakan di 18 lokasi terpilih
  • Kemudahan Tandas Bergerak disediakan di 21 lokasi terpilih
  • Laluan Kontra di laluan-laluan kritikal akan diaktifkan setelah mendapat kelulusan pihak Polis
  • Kren dan trak tunda tambahan diletakkan di dalam keadaan bersedia di lokasi tertentu
  • Pemberhentian sementara kerja-kerja penyelenggaraan jalan di antara 26 Januari hingga 5 Februari
  • Pemantauan trafik dari udara di antara 27 hingga 30 Januari
  • Membuka semula Hentian Sebelah Bukit Gantang (Arah Utara), R&R Machap (Arah Selatan), R&R Ayer Keroh (Arah Selatan) & Hentian Sebelah Senawang (Arah Utara) yang telah dinaiktaraf

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required