Pemandu teksi Johor mahu pelepasan dari RRC S’pura

Pemandu teksi Johor mahu pelepasan dari RRC S’pura

Pemandu teksi di Johor mengesa Singapura untuk memberikan pelepasan bagi kadar jalan raya (reciprocal road charge, RRC), laporan The Star. Caj sebanyak SGD6.40 (RM20) akan dikenakan bagi kenderaan pendaftaran asing yang memasuki republik itu melalui pusat pemeriksaan Tuas atau Woodlands mulai 15 Februari ini.

Dengan memberikan alasan bahawa pemandu teksi Singapura tidak dikenakan caj jalan raya (RC), justeru mereka juga patut dikenakan pengecualian daripada RRC ini.

Pengerusi Teminal Teksi Johor Bahru-Singapura Muhamad Najib Abdul Rahman berkata, kebimbangan di kalangan pemandu berpunca kerana kurangnya komunikasi dari pihak berkenaan mengenai pengecualian bagi RRC ini. “Kami berharap Singapura juga akan memberikan pengecualian daripada RC ini, memandangkan Malaysia turut berbuat demikian untuk teksi negara berkenaan,” ujarnya.

Muhamad Najib turut menambah, sebanyak 195 teksi Johor yang membawa penumpang ke Singapura menerusi Tambak Johor akan terkesan dengan RRC kecuali sekiranya diberikan pengecualian. “Jika Sinagpura mengenakan RRC ini terhadap kami, mungkin kami akan menyerapnya dalam tambang.

“Walau bagaimana pun, kami tidak boleh sewenang-wenangnya menaikkan kadar tambang sebanyak RM20 setiap orang untuk ke Singapura dan S$12 (RM37.70) dari republik berkenaan ke Johor tanpa kebenaran SPAD.”

Pemandu teksi Johor mahu pelepasan dari RRC S’pura

Katanya, kerajaan perlu membenarkan pemandu teksi menaikan kadar tambah sekurang-kurangnya 10% bagi menyerap kos RRC, sekiranya tiada pengecualian ini. “Atau sukar untuk kami bertahan sekiranya ia tidak dilaksanakan,” ujarnya.

Menurut Muhamad Najib, pemandu teksi telah pun membayar tol sebanyak RM7.20 bagi di Kompleks Kastam Imigresen dan Kuarantin Bangunan Sultan Iskandar, setiap perjalanan ke Singapura – termasuk kadar tol di Pusat Pemeriksaan Woodlands dan S$4 (RM12.56) bagi kadar Electronic Road Pricing (ERP) di Lebuhraya Bukit Timah dan Lebuhraya Pan Island di Singapura pada waktu tertentu.

Tambahnya lagi dengan kesemua caj ini, tambang RM20 per orang ke Singapura dan S$12 (RM37.70) bagi tambang balik adalah tidak mencukupi untuk mengekalkan operasi mereka. Katanya lagi, permintaan bagi perkhidmatan teksi pasti meningkat sekiranta Singapura memberikan pengecualian dan mengekalkan kadar tambang semasa ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required