Toyota C-HR dikesan sedang diuji di Thailand – mungkinkah akan dilancarkan pada 2018 di sana?

Toyota C-HR dikesan sedang diuji di Thailand – mungkinkah akan dilancarkan pada 2018 di sana?

Toyota C-HR, SUV segmen-B yang dikatakan bakal memberikan saingan hebat kepada Honda HR-V muncul buat kali pertama untuk peringkat global pada Geneva Motor Show 2016 dan kemudiannya masuk ke pasaran Jepun secara rasmi Disember lalu. SUV ini kemudiannya membuat kemunculan sulungnya untuk rantau ASEAN di Singapore Motor Show minggu lalu, dan terkini, ia dijumpai sedang diuji di atas jalan raya Thailand.

C-HR berkenaan dijumpai dan dirakamkan imej oleh seorang pembaca Headlightmag, tampil dengan pelekat penyamaran di bahagian luar. Menurut sumber berkenaan juga, CH-R akan diproduksi di salah satu kilang Toyota di Thailand, dan bakal menerjah pasaran negara gajah putih berkenaan pada awal 2018.

Maklumat ini selari dengan laporan sebelum ini yang menyebut produksi C-HR akan bermula di Thailand pada 2018. Walau bagaimanapun, spesifikasi dan perincian enjin serta transmisi C-HR untuk pasaran berkenaan masih lagi belum diketahui.

Untuk pasaran Amerika Syarikat, C-HR diberikan enjin petrol 2.0 liter empat-silinder Dual VVT-i (147 PS/187 Nm), digandingkan bersama kotak gear CVT. Manakala untuk UK, Singapura dan Jepun diberikan dua pilihan enjin iaitu enjin 8NR-FTS 1.2L turbo empat-silinder (115 PS/185 Nm) dipadankan bersama transmisi Super CVT-i, dan juga unit janakuasa hibrid gabungan enjin petrol empat-silinder 1.8 liter VVT-i Kitaran Atkinson bersama dua motor elektrik dan transmisi CVT (janakuasa yang sama seperti Prius generasi terbaharu).

Selain Singapura, Indonesia turut telah mengesahkan spesifikasi unit janakuasa yang bakal diberikan pada C-HR pasaran mereka iaitu enjin petrol empat-silinder 1.5 liter Dual VVT-i 2NR-FE, sama seperti yang terdapat pada Sienta dan juga Vios facelift. Warih Andang Tjahjono, timbalan presiden bagi Toyota Motor Manufacturing Indonesia (TMMIN) berkata, syarikatnya bersedia untuk memproduksi model berkenaan secara pemasangan tempatan di sana.

Bagaimana pula dengan Malaysia? Sedang netizen di negara ini ‘meleleh air liur’ melihat galeri global C-HR , model-model talaan dari TRD dan Modelista, serta dari Kuhl Racing, UMW Toyota masih lagi berdiam diri tanpa mendedahkan apa-apa sama ada untuk membawanya ke sini atau bila jangkaan ia akan dilancarkan.

Tetapi, dengan sambutan yang dilihat agak menggalakkan dilihat pada Honda HR-V, UMW Toyota berkemungkinan besar akan membawa juga SUV kompak berkenaan ke pasaran tempatan setelah Thailand dan Indonesia melancarkannya secara rasmi.

Toyota C-HR di Singapore Motorshow 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required