SYM Sport Rider 125i dan VTS200 galas cabaran rentasi sempadan Indochina – 6,011 km tanpa masalah

SYM Sport Rider 125i dan VTS200 galas cabaran rentasi sempadan Indochina – 6,011 km tanpa masalah

Penghujung November tahun lalu, Rusli Osman bersama isteri Yong Suzi serta anak perempuan mereka, Yong Sofea memulakan perjalanan jelajah bermotosikal mereka. Bermula dari Pulau Pinang, siri jelajah ini direncanakan untuk melalui enam sempadan merentasi negara-negara seperti Thailand, Vietnam, Myanmar dan Kemboja.

Tambah menarik, perjalanan berkenaan hanya menggunakan dua jentera keluaran SYM; sebuah model kapcai Sport Rider 125i dan sebuah skuter VTS200. Jika anda rasa itu belum cukup mencabar, ambil kira juga perkara berikut – perjalanan perlu dihabiskan dalam tempoh 16 hari sahaja, dengan jarak yang perlu ditempuhi ialah 6,011 km.

Melihat kepada jadual perjalanan yang dikongsikan, ia agak padat. Dalam sehari mereka perlu menghabiskan secara purata 400 km hingga 500 km jarak perjalanan. Dan, ia tentulah tidak hanya menguji ketahanan diri, tetapi lebih utama untuk melihat kemampuan dua jentera terbabit dalam ekspedisi seperti ini – untuk anda menjelajah, tidak perlukan motosikal besar atau modal kewangan yang besar.

SYM Sport Rider 125i dan VTS200 galas cabaran rentasi sempadan Indochina – 6,011 km tanpa masalah

Ia cukup dengan persediaan dan sedikit pengetahuan asas tentang jentera dua roda yang digunakan. Dalam kes ini, sebuah kapcai dan sebuah skuter buatan SYM, serta perancangan perjalanan. Menurut Rusli, bagi semua kos perbelanjaan yang terlibat – termasuk penginapan, insurans, yuran dan dokumentasi perjalanan, bahan api dan sebagainya – dia dan keluarga menghabiskan hanya RM3,000 sepanjang perjalanan berkenaan.

Ada apa-apa masalah yang dihadapi ketika perjalanan ini? Bagi dua jentera yang digunakan, Rusli memaklumkan tidak terdapat masalah serius yang berlaku. Bahan api yang berlainan gred di negara-negara yang dikunjungi juga tidak memberikan kesan ketara kepada pengalaman tunggangan. Sebagai persediaan, beberapa alat ganti turut dibawa bersama.

“Cuma, saya perlu menukarkan minyak enjin sebanyak dua kali sepanjang perjalann ini,” jelas Rusli. Menyentuh tentang praktikaliti kedua-dua jentera ini sebagai kenderaan untuk siri jelajah, beliau menjelaskan kedua-duanya ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.

SYM Sport Rider 125i dan VTS200 galas cabaran rentasi sempadan Indochina – 6,011 km tanpa masalah

“Untuk keselesaan, VTS200 ada kelebihan dari sudut itu. Bagi Sport Rider 125i pula, prestasinya tidak mengecewakan. Saiz lebih kecil dan ringan, minyaknya perlu diisi semula agak kerap kerana tangki petrolnya hanya berkapasiti 4.2 liter sahaja. Itu pun mampu memberikan jarak laluan kira-kira 200 km sebelum isian semula,” tambah beliau.

Ini berbeza dengan VTS200. Kapasiti tangki petrolnya jauh lebih besar, dengan 14.7 liter dan mampu bertahan lebih lama sebelum memerlukan isian semula. “Kekurangan skuter ini pula adalah ketika kami melalui laluan tanah merah yang tidak rata. Roda yang kecil dan jarak roda yang panjang akan menyukarkan kendalian,” ujar Rosli, yang kerap juga bertukar motosikal bersama isterinya, bergantung kepada permukaan laluan.

Secara keseluruhannya, Rosli dan keluarga sangat berpuas hati dengan perjalanan berkenaan, serta tambah berkeyakinan dengan prestasi dan kemampuan dua jentera yang digunakan itu. Kami juga sudah menunggang uji SYM Sport Rider 125i, ikuti juga pandangan kami berkaitan kapcai berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required