VIDEO: Kepala silinder enjin lutsinar – tunjuk apa sebenarnya terjadi dalam kebuk pembakaran

Untuk melihat apa sebenarnya yang terjadi pada kebuk pembakaran bagi enjin pembakaran dalaman, pemilik saluran Warped Perception di laman Youtube telah membina kepala silinder enjin lutsinar untuk enjin empat lejang Briggs and Stratton.

Kemudian, mereka merakamkan proses pembakaran di dalam enjin berkenaan dengan kamera berdefinasi tinggi menerusi kepala enjin tersebut, serta memperlahankannya 150 kali lebih perlahan dari kelajuan video sebenar, bagi melihat dengan jelas bentuk pembakaran yang berlaku.

Jika sebelum ini, teori ‘swirl‘ atau pusaran yang berlaku pada pembakaran yang terhasil dari bentuk liang kemasukan, bentuk injap dan bentuk kebuk itu sendiri hanya digambarkan menerusi gambar lukisan atau teknik CGI, perkara yang sebenar dapat dilihat menerusi kepala silinder kaca ini.

Proses pembakaran kitaran empat-lejang juga dapat dilihat dengan jelas, bermula dari bukaan injap kemasukan terbuka ketika lejang kemasukan, omboh memampatkan udara/bahan api dengan bergerak keatas semasa kedua-dua injap tertutup ketika lejang mampatan, palam pencucuh memberikan percikan api seterusnya menghasilkan pembakaran yang berpusar dan ‘menendang’ semula omboh ke bawah semasa lejang kuasa, dan akhir sekali omboh bergerak semula keatas sambil injap ekzos terbuka dalam proses lejang ekzos.

Selain dari menggunakan gasolin/petrol, mereka juga turut menguji apa akan terjadi sekiranya enjin ini disuapkan dengan bahan api lain seperti alkohol dan juga asetilena iaitu gas yang digunakan untuk alat pengimpal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required