Kia ada perancangan untuk tampilkan transmisi auto enam-kelajuan untuk Rio akan datang buat Malaysia

Kia ada perancangan untuk tampilkan transmisi auto enam-kelajuan untuk Rio akan datang  buat Malaysia

2017 Kia Rio SLi 2017 spesifikasi Australia

Model baharu bagi Kia Rio generasi ke-empat bakal diperkenalkan buat pasaran Malaysia tidak lama lagi, dijangka pada suku kedua tahun ini.

Hanya membawakan sedikit perubahan bagi imej luaran dan dalamannya, walau bagaimana pun, Rio 2017 tidak mengalami sebarang peningkatan daripada segi mekanikal. Sebaliknya mengekalkan penjana kuasa yang sama iaitu enjin KIA Gamma 1.4 MPI DOHC CVVT yang menghasilkan 109 PS dan tork setinggi 137 Nm, serta dipadankan dengan transmisi automatik empat-kelajuan.

Hujung minggu lalu, kami berpeluang memandu uji Rio 2017 ini di Melbourne, Australia, iaitu untuk model spesifikasi negara kanggaru ini. Ulasan mengenai sesi pandu uji tersebut akan dipaparkan kelak. Walau bagaimana pun, kami sempat bertanyakan kepada pihak Kia Motors Corporation (KMC) berhubung dengan model Rio yang bakal dibawa ke Malaysia.

Menurut wakil Pasukan Pemasaran Produk KMC, sama seperti model bagi pasaran Australia, Malaysia hanya akan membawa masuk enjin 1.4 MPI sahaja, berbanding di Eropah yang menerima tiga pilihan enjin iaitu 1.0L T-GDI turbo, 1.25L dan 1.4L turbo diesel.

Kia ada perancangan untuk tampilkan transmisi auto enam-kelajuan untuk Rio akan datang  buat Malaysia

“Seperti sebelum ini, Malaysia hanya membawa masuk satu pilihan enjin sahaja bagi Rio 2017, iaitu dengan transmisi automatik empat-kelajuan,” ujarnya.

Beliau berkata, “Walau bagaimana pun, KMC ada rancangan untuk mempertingkatkan kotak gear automatik untuk Rio akan datang bagi pasaran Malaysia iaitu dengan enam-kelajuan. Buat setakat ini, ia masih dalam perancangan dan belum dimuktamadkan. Namun ada kebarangkalian, ia akan diimplementasikan memandangkan ada permintaan untuk peningkatan kotak gear ini, cuma tidak ada timeline mengenainya. Tetapi jika ia dilaksanakan, mungkin harganya akan menjadi sedikit tinggi,” ujarnya.

Sehingga kini, Kia masih mengekalkan kotak gear automatik konvensional empat-kelajuan untuk semua modelnya, sedangkan semakin banyak pengeluar kenderaan global sudah bertukar ke CVT.

Ketika ditanya, adakah Kia akan menukar arah dengan memilih Transmisi Boleh Laras Berterusan (CVT) untuk mana-mana model yang akan datang, jawabnya, “Buat setakat ini, kami masih mahu meneruskan penggunaan kotak gear konvensional untuk dipadankan dengan mana-mana enjin. Berkenaan dengan CVT pula, kami masih mengkaji tentangnya dan sama situasinya seperti kotak gear auto enam-kelajuan, kami mahu melihat trend pasaran semasa dan permintaan terhadapnya terlebih dahulu sebelum memuktamadkannya.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required