Honda Civic Hatchback – teaser untuk pasaran Thailand disiarkan, bakal dilancarkan tidak lama lagi

Honda Civic Hatchback – teaser untuk pasaran Thailand disiarkan, bakal dilancarkan tidak lama lagi

Di Malaysia, Honda dilihat agak sibuk tahun ini dengan pelancaran BR-V bulan lalu dan City facelift dalam masa terdekat. Namun di negera jiran – Thailand – jenama ini nampaknya jauh lebih agresif lagi. Setelah memperkenalkan City facelift sebelum ini, Honda Thailand kini menyiarkan pula imej teaser antara model yang paling ditunggu tahun ini – Honda Civic Hatchback.

Imej yang disiarkan menerusi laman Facebook rasmi mereka tersebut walau bagaimanapun hanya memaparkan bahagian hadapannya yang menampilkan liang kemasukan udara pada bampar lebih besar dari versi sedan serta lampu kabus yang direka semula.

Namun tidak sukar untuk membayangkan rupa belakang hatchback ini kerana ia telah didedahkan sepenuhnya bagi pasaran Amerika dan Eropah sebelum ini. Seperti juga model sedan, versi hatchback ini turut menampilkan lampu belakang boomerang. Pintu tailgate model ini juga diberikan spoiler, manakala tip ekzos berkembar ditempatkan pada bahagian tengah bampar belakang.

Honda Civic Hatchback – teaser untuk pasaran Thailand disiarkan, bakal dilancarkan tidak lama lagi

2017 Honda Civic

Bahagian dalaman versi hatchback ini tidak menampilkan apa-apa perubahan yang ketara dimana sebahagian besar komponen termasuk suis-suis kawalan masih berkongsi dengan model sedan.

Walau bagaimanapun, Honda Thailand masih belum mendedahkan apa-apa perincian berkenaan Civic Hatchback ini, tetapi dijangka bakal mengekalkan unit janakuasa yang sama dengan versi sedan iaitu enjin NA 1.8 liter i-VTEC dan 1.5 liter VTEC Turbo. Kedua-dua enjin ini dipadankan dengan kotak gear automatik CVT, memacu roda hadapan. Mengikut laporan sebelum ini, model hatchback tersebut bakal diproduksi di kilang negara gajah putih berkenaan, sama seperti versi sedan.

Adakah Honda Malaysia akan membawa Civic Hatchback ke Malaysia? Kali terakhir Malaysia menerima varian hatchback lima pintu adalah menerusi Civic generasi kedua (SA0), sementara untuk model generasi ke tujuh (ES) dan seterusnya, pasaran Malaysia hanya menerima Civic sedan empat pintu. Menurut Pengarah Urusan dan CEO Honda Malaysia, Katsuo Hayashi sebelum ini, buat masa sekarang, pihaknya belum lagi merancang untuk membawa masuk model hatchback ini ke pasaran tempatan, tetapi ia tidak mustahil jika terdapat permintaan yang tinggi dari orang ramai.

GALERI: Honda Civic Hatchback 2017 pasaran Eropah

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required