Kerajaan tiada masalah dengan tindakan DRB-Hicom jual kepentingannya dalam Proton – Menteri

Kerajaan tiada masalah dengan tindakan DRB-Hicom jual kepentingannya dalam Proton – Menteri

Susulan kenyataan yang dikeluarkan oleh DRB-Hicom mahu menjual 51% kepentingannya dalam Proton menerusi pemilihan rakan strategik asing (FSP) yang dilihat mampu memacu syarikat pengeluar kereta nasional utama ini agar lebih sukses di masa hadapan, kerajaan mengakui tiada sebatang masalah mengenainya.

Menurut Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Johari Abdul Ghani, kerajaan menganggap perkembangan itu baik untuk Proton dan membolehkannya muncul sebagai jenama antarabangsa yang dikenali berbanding hanya bertumpu di peringkat tempatan dan menjual antara 200,000 dan 300,000 unit kenderaan yang disifatkannya sebagai tidak memadai, laporan Bernama.

“Kunci utama adalah untuk membawa masuk lebih ramai pelabur ke Malaysia dan mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan,” ujarnya kepada pihak media.

Sambungnya lagi, Proton juga bukan lagi milik kerajaan dan ia tidak berhasrat mempunyai sebarang kepentingan dalam pengeluar kereta nasional berkenaan. Maka tidak timbul sebarang masalah untuk Proton meneruskan rancangannya kerana ia milik persendirian dan sebarang usaha mencampuri urus niaganya adalah tidak wajar.

Walau bagaimana pun, kerajaan akan terus memberi pandangan terhadap Proton.

“Jika Proton sekadar berdiri sendiri, ia tidak boleh berkembang di persada antarabangsa. Justeru, Proton memerlukan rakan strategik asing untuk membolehkan usaha penerapan teknologi baharu selain memperkenalkan kereta lebih baik dan boleh dibeli di peringkat global,” ujar Johari lagi.

Sambungnya lagi, Proton merupakan jenama yang baik dan perlu mampu menjual keluarannya ke luar negara serta memperkenalkan lebih banyak model baharu.

Kerajaan tiada masalah dengan tindakan DRB-Hicom jual kepentingannya dalam Proton – Menteri

“Kita hanya membuat kereta hanya untuk pasaran Malaysia sahaja, dan sekiranya ia terus berlaku, sukar untuk Proton bertahan kerana populasi rakyat Malaysia hanya ada sekitar 31 juta sahaja. Dan kita juga ada Peroda dan banyak jenama lain yang turut memproduksi kereta di sini. Bagi saya, ini melibatkan aspek jumlah serta kualiti dan teknologi selain reka bentuk yang baik. Ini semua pelengkap bagi menghasilkan kereta yang bagus dan akan dibeli pengguna,” katanya.

Katanya, jenama kereta lain yang dominan juga memerlukan rakan asing.

“Malah terdapat satu atau dua rakan tempatan yang turut menyuarakan hasrat untuk bekerjasama dengan Proton menerusi pemilikan kepentingan kurang 50%,” ujarnya yang enggan mengulas lanjut mengenai perkara tersebut.

Walau bagaimanapun, kerajaan tidak berhasrat untuk mencampuri urus niaga sektor swasta dan akan terus memberi perhatian terhadap Proton yang mewujudkan ribuan pekerjaan.

“Kita perlu memastikan aspek jaminan pekerjaan serta vendor itu dilindungi. Bagi kemajuan masa depan, kerajaan perlu membiarkan sektor swasta melakukan usaha niaga mereka sendiri tanpa turut sama terbabit. Bagaimanapun, kita akan melakukan perniagaan strategik seperti pembangunan Transit Aliran Massa (MRT) dan Sistem Transit Aliran Ringan (LRT).”

“Anda tidak mungkin dapat melibatkan sektor swasta melakukan usaha sedemikian kerana membabitkan pelaburan besar. Tiada siapapun dalam sektor swasta yang mahu mengambil risiko itu,” katanya.

Menurutnya Johari, dalam keadaan tertentu, kerajaan juga perlu menyediakan kemudahan untuk awam tanpa mendapat keuntungan dan pada masa sama memberi subsidi bagi kos pengangkutan berkaitan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • alldisc on Feb 10, 2017 at 8:32 pm

    Izwashura, betul ke DRB jual 51% kepentingan dalam proton, atau 51% utk a set proton tg malim? Dua perkara yg berbeza.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required