Williams FW40 – kereta F1 2017 pertama ditunjuk

Williams FW40 – kereta F1 2017 pertama ditunjuk

Sesi penampilan rasmi hanya akan berlangsung pada 25 Februari, iaitu dua hari sebelum ujian pra musim di Barcelona, tetapi Williams Martini Racing sekali lagi menjadi yang pertama untuk menunjukkan kenderaan Formula One mereka pada tahun ini. Kereta ini digelar sebagai FW40, sebagai menandakan ulang tahun ke-40 pasukan itu dan ia masih akan menggunakan enjin daripada Mercedes.

Grafik juga masih sama seperti yang digunakan sejak tahun 2014, tetapi badannya lebih dinamik kerana mengikut peraturan pada tahun 2017, pasukan dibenarkan menggunakan penghadang angin hadapan lebih lebar dan ditarik ke belakang, tayar lebih lebar dan sayap belakang yang lebih lebar dan rendah.

Bahagian lain yang berubah termasuk badan lebih lebar – daripada 1,300 mm kepada 1,400 mm – serta jarak roda lebih lebar yang seterusnya boleh membawa kepada keseluruhan lebar badan menjadi dua meter seperti yang dibenarkan. Barge board (panel di belakang tayar hadapan) kenderaan ini juga lebih besar manakala penghadang bawah kenderaan pula lebih pendek. Semua perubahan ini adalah untuk menjadikan perlumbaan lebih laju.

Untuk pemandu, Williams Martini Racing tidak lagi akan menggunakan khidmat Valtteri Bottas kerana beliau sudah masuk ke pasukan Mercedes AMG Petronas menggantikan Nico Rosberg, dan tugas sebagai pemandu utama dijangka digalas oleh Felipe Massa manakala pelumba dari Canada, Lance Stroll mengambil tugas sebagai pemandu kedua.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required