Penunggang motosikal ke Singapura diingatkan supaya berdisiplin, patuhi peraturan – Jab. Imigresen

Penunggang motosikal ke Singapura diingatkan supaya berdisiplin, patuhi peraturan – Jab. Imigresen

Pagi semalam, ribuan penunggang motosikal terkandas di kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (KIK), Bangunan Sultan Iskandar (BSI) akibat masalah yang dihadapi oleh sistem M-Bike, hingga ada yang bertindak merempuh dan merosakkan lapan Sistem Kawalan Sempadan Automatik (M-BIKE) hingga menyebabkan kesesakan lalu lintas di BSI.

Ekoran kejadian tersebut, pihak Jabatan Imigresen menggesa supaya penunggang motosikal ke Singapura menerusi KIK, BSI dan Kompleks Sultan Abu Bakar (KSAB) supaya menjaga tingkah laku serta mematuhi peraturan ditetapkan, laporan Bernama.

Menurut Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Datuk Seri Mustafar Ali, M-BIKE yang berkuatkuasa pada 30 Nov lepas masih lagi asing kepada penunggang motosikal dan berharap mereka dapat bersabar.

“Kenapa kalau di Singapura, pengguna-pengguna ini boleh mematuhi undang-undang tetapi bertindak sebaliknya di dalam negara kita. Kalau di seberang sana, pengguna terpaksa mematikan enjin motosikal dan menolak kenderaan mereka, sesiapa yang membunyikan hon juga akan didenda.

“Kita mahu mendidik masyarakat terutamanya pengguna motosikal ini supaya mematuhi undang-undang kerana sistem M-BIKE adalah satu daripada cara kita melindungi kedaulatan negara,” katanya kepada pihak media.

Bagaimana pun, Mustafar mengakui masih terdapat beberapa penambahbaikan yang perlu dilihat Jabatan Imigresen dalam memastikan kelancaran di kedua-dua pintu masuk negara itu.

Penunggang motosikal ke Singapura diingatkan supaya berdisiplin, patuhi peraturan – Jab. Imigresen

“Kami telah membuat tinjauan di kedua-dua puntu masuk berkenaan seawal jam 5 pagi tadi dan mendapati memang sistem ini telah mengakibatkan kesesakan. Namnun sistem sebelum ini pula mempunyai banyak ruang kelemahan sehingga berlakunya pembolosan. Satu daripada punca yang kita kenal pasti adalah kelewatan palang terbuka selepas pengguna selesai mengimbas pasport mereka. M-BIKE adalah jalan keluar untuk mengelakkan pembolosan daripada terus berlarutan, ini yang pengguna perlu faham,” jelasnya.

Katanya lagi, pihaknya sudah berhubung dengan pihak pembekal bagi menangani masalah berkenaan secepat mungkin.

Menurut Mustafar, Jabatan Imigresen sudah membuka maksimum semua kaunter laluan M-BIKE iaitu 50 kaunter masuk dan keluar di KSAB manakala 100 kaunter keluar masuk di BSI yang mampu menampung jumlah lebih 90,000 pengguna motosikal sehari.

“Dari segi jumlah kaunter yang dibuka, kita perlu melihat struktur bangunan dan buat masa ini, inilah jumlah kaunter yang mampu disediakan dan sekiranya ada penambahan ia akan bergantung kepada peruntukan yang diterima oleh Jabatan Imigren,” katanya.

Beliau turut memaklumkan pihaknya bekerjasama dengan pelbagai agensi termasuk polis, Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela), pihak berkuasa tempatan (PBT) dan kerajaan negeri bagi memastikan kelancaran perjalanan pengguna.

Melalui sistem ini, pemeriksaan dokumen perjalanan melalui pintu masuk Malaysia-Singapura akan dilaksanakan secara automatik. Pemeriksaan dokumen akan mengambil masa lapan hingga 10 saat sahaja bagi setiap individu dengan 100 laluan di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) BSI dan 50 laluan di CIQ KSAB.

Ia bertujuan untuk mengurangkan kesesakan di pintu masuk Malaysia-Singapura sehingga 50 %. Ia sama seperti sistem autogate lain yang digunakan di pintu masuk dan keluar seluruh Malaysia.

Sistem M-Bike menggunakan peranti pengesanan gelombang radio (RFID) yang dilekatkan pada passport pengguna, dan memerlukan mereka untuk meletakkan ibu jari pada pengimbas sebelum palang terbuka untuk dilalui.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required